El 80 % de les víctimes mortals en accidents de trànsit a Catalunya són homes, mentre que les dones representen només una de cada cinc. La dada és del Servei Català de Trànsit i s’acompanya d’una altra xifra també demolidora: els homes tenen set vegades més conductes de risc que no pas les dones.

Aquestes estadístiques posen en relleu el biaix de gènere que existeix en l’àmbit de la sinistralitat a les carreteres. Com més augmenta la gravetat dels accidents, més homes hi estan implicats i, per això, el Servei Català de Trànsit vol incloure la perspectiva de gènere en futures campanyes per reduir els sinistres.

Volen analitzar les diferents conductes en funció de si qui condueix és un home o una dona i incorporar aquesta perspectiva en el nou Pla de seguretat viària, que s’ha marcat reduir la sinistralitat un 15 % fins a l’any 2023.

Segons el cens del Servei Català de Trànsit, actualment tenen permís de conducció un 57 % dels homes i un 43 % de les dones. Si es posa el focus en l’accidentalitat, en els accidents amb víctimes, el 60 % són homes i el 40 % són dones. En el cas que hi hagi víctimes greus, el 70 % són homes i el 30 %, dones i si hi ha víctimes mortals un 80 % són homes i un 20 % són dones”.

Els homes tenen set vegades més conductes de risc

L’explicació del biaix de gènere pel que fa a la sinistralitat la trobem que les conductes de risc com el consum de drogues i alcohol o avançaments temeraris, entre d’altres —que també s’estan estudiant per part de Trànsit—, es donen fins a set vegades més en homes que en dones.

Ramon Lamiel, director del Servei Català de Tr`ànsit, afirma que “haurem d’orientar algunes de les polítiques amb perspectiva de gènere com campanyes formatives i informatives i també alguna intervenció”.

Multes reincidents: les dones acostumen a rebre-les per infraccions administratives

El Servei Català de Trànsit també ha analitzat fins a 1.600.000 multes reincidents. D’aquestes, van aconseguir extreure les que s’havien enviat a 470.000 homes, mentre que la xifra de les multes que havien rebut les dones, i que havien aconseguit identificar, se situa en les 5.000. Segons Ramon Lamiel, la major part de multes que rebien les dones eren per infraccions administratives. En els homes, en canvi, venien motivades per excés de velocitat i altres conductes de risc.