L’Observatori de la Igualtat de les Dones i l’Observatori Català de l’Esport de l’Institut Nacional d’Educació Física de Catalunya han elaborat un dossier en aquest 2021 per saber la situació de l’esport femení en l’àmbit escolar. El resultat ens l’explica la Laia Pujolassos, dins la secció ‘btv esports en femení’.

Les recomanacions de l’OMS

L’OMS recomana que els infants han de practicar esport aeròbic 60 min/dia, una xifra que no s’assoleix només a l’escola i que, per tant, invita a practicar esport en horaris no lectius per arribar a aquest mínim. En aquest sentit, el Pla Català d’Esport a l’Escola fomenta la pràctica fora horari lectiu dins el recinte escolar.

Les dades dins l’àmbit escolar

En l’àmbit de la pràctica en l’educació obligatòria, que va des de la primària fins a l’ESO hi ha pràcticament una igualtat de gènere, malgrat que en els darrers anys hi ha hagut una baixada d’inscrits. En canvi, quan parlem de competicions dins dels Jocs Esportius Escolars de Catalunya hi ha una presència masculina superior al 27 %. A més a més, el personal tècnic de preparadors també és majoritàriament masculí. Unes dades que també s’assemblen en l’àmbit universitari. També hi ha, però, iniciatives com el programa específic Fitjove que es duu a terme a l’ESO i en aquest cas té més participació de noies.

Estereotips i segregació de gènere

Després de saber la situació de l’esport femení en l’àmbit escolar a Catalunya ens preguntem d’on creiem que ve i si és important saber com s’aproximen els infants a l’esport. En aquest cas som els adults qui orienten els infants cap a nenes tranquil·les i cuidadores, i nens moguts i competitius, un fet que està molt arrelat en la nostra cultura. La nostra és una societat que té feminitzats i masculinitzats certs esports, per això són importants els projectes educatius, ja que la majoria de rols, estereotips i patrons de conducta són apresos, no són a l’ADN. És necessari reinventar, crear i fomentar el trencament dels rols tradicionals i incloure la diversitat sexual.