El Servei Català de Trànsit ha detectat que, des que l’1 de setembre del 2021 es van aixecar les barreres dels peatges de l’AP-7, l’AP-2, la C-32 i la C-33, els accidents greus han disminuït a les carreretes catalanes.
El fet que les autopistes siguin gratuïtes ha provocat un canvi de tendència dels usuaris. Generalment han passat d’utilitzar rutes que incloïen carreteres secundàries, generalment amb dos sentits de circulació i un únic carril per sentit, a fer ús de les autopistes. Això està provocant més retencions a les autopistes però, per contra, està reduint els accidents greus. Segons ha explicat Òscar Llatje, coordinador de Seguretat i Mobilitat Viària del SCT, “els accidents més greus es produeixen per xocs frontals o per xocs en interseccions”, i aquests dos punts, assegura Llatje, queden molt diluïts a les autopistes perquè “les interseccions són molt més segures i això provoca que desapareguin les col·lisions provocades per vehicles amb trajectòries diferents”, ha afegit.
Els accidents amb víctimes es redueixen un 27 %
L’increment en l’ús de vies més segures, com ara autopistes, ha fet caure en un 27 % el percentatge d’accidents amb víctimes a les carreteres catalanes. El mes de setembre de l’any 2019, es van produir un total de 77 accidents, en canvi durant el mes de setembre d’aquest any se’n van produir 56.
La C-33 absorveix el 40 % del trànsit de la C-17
La C-17, per exemple, ha patit una reducció del voltant del 40 % dels usuaris. L’alternativa, fins al setembre de pagament, és la C-33. Amb l’alliberament del peatge, la C-33 ha absorbit bona part d’aquest trànsit, i de retruc ha reduït, en més d’un 80 %, el nombre d’accidents greus que es produïen a la C-17, en relació amb l’any 2019.