El Tren de Noè, de 200 metres de longitud, és “l’obra d’art més llarga del món” i té un objectiu mediambiental clar: sensibilitzar sobre els beneficis mediambientals del transport ferroviari de mercaderies. Es tracta d’una iniciativa de l’aliança Rail Freight Forward RFF, de la qual forma part Renfe Mercaderies, i acaba d’arribar a l’Estació de França, on hi serà fins diumenge, 15 de setembre. El nom de Tren de Noè li ve dels seus 12 contenidors amb animals pintats per artistes europeus de reconeguda trajectòria, dos dels quals són espanyols, Sabek i Mister Pro.

Tren de Noé

El tren va sortir de la ciutat polonesa de Katowice i, abans d’arribar a Barcelona, ha passat per nombroses ciutats europees com Viena, Berlín, París, Brussel·les, Roma, Munic i Luxemburg. Un cop acabi la parada a la ciutat, el tren finalitzarà el recorregut, i l’organització enviarà un dels contenidors a Xile, on aquest desembre se celebrarà la propera conferència de l’ONU sobre el clima, COP25.

Objectiu: arribar al 30 % del transport de mercaderies

Els contenidors amb animals pintats formen part d’una campanya per conscienciar sobre la necessitat i els beneficis mediambientals que suposaria passar del 18 al 30 % de transport ferroviari de mercaderies a Europa. Una xifra que a Espanya amb prou feines supera el 4 %. D’aconseguir-ho , Europa evitaria l’emissió de 290 milions de tones de CO2 a l’atmosfera i es consumiria sis vegades menys d’energia.

4.800 camions menys al dia

A Espanya, Renfe Mercaderies va transportar l’any passat 18,4 milions de tones de càrrega, evitant així la circulació de 4.800 camions diaris i l’emissió a l’atmosfera de més de 400.000 tones de CO2. En termes d’estalvi energètic, el transport ferroviari de mercaderies va ser de 1.632 GWh, l’equivalent al consum elèctric de totes les llars d’una població de 1,4 milions d’habitants (similar a la regió de Múrcia).