Aquest dissabte, s’ha celebrat a Barcelona les jornades “Sense cotxes?: cap a ciutats respirables”. Organitzada per Ecologistes en Acció, ha reunit diversos experts, responsables polítics i moviments socials per debatre sobre la contaminació de l’aire i com des de les ciutats es pot treballar per aconseguir una mobilitat més sostenible. Cal recordar que Barcelona és la cinquena ciutat europea amb més contaminació atmosfèrica.
Un peatge urbà per aconseguir un trànsit fluid
Entre les propostes que s’han exposat hi ha hagut una que ha agafat molt de pes en les jornades. Han estat els peatges de congestió. És una proposta que s’aplica des de fa anys a ciutats com Londres, Estocolm o Milà —que han aconseguit reduir entre un 20 o un 30 % el trànsit rodat en aquestes ciutats—, i que fa temps que està sobre la taula per implementar a Barcelona. El 2017, la Generalitat ja va estudiar si implementava la mesura.
L’expert Àlvar Garola, del Departament d’Enginyeria Civil i Ambiental UPC afirma que per implementar el peatge urbà caldria col·locar 97 punts de detecció, amb càmeres, als accessos del perímetre de les rondes. “Hem fet càlculs amb peatges d’1 a 2,5 €/dia en funció de l’hora punta, i aconseguiríem reduir els temps de viatge, contaminació i accidentalitat” ha afirmat.
A la jornada s’hi ha presentat diversos estudis sobre l’aplicació d’aquest tipus de peatge a Barcelona i Madrid. El treball fet per la Fundació d’Estudis d’Economia Aplicada, afirma que el peatge seria una mesura més eficaç i eficient a l’hora de reduir la contaminació de la ciutat. Ja que al seu entendre, pot resoldre eficientment i permanent els embussos a la ciutat, una mesura clau per reduir els problemes de contaminació, ja que amb més congestió hi ha més contaminació.
L’informe sosté que els embussos són part del problema principal. Calculen que allarguen els desplaçaments un 25 % més de mitjana, xifra que suposa 119 hores més l’any per als conductors de Barcelona i 175 milions d’euros a l’any per a cada ciutat. A més, els embussos també tenen efectes negatius per a les empreses, que els suposen pèrdues de 840 milions d’euros l’any.
En els últims anys, l’Àrea Metropolitana ja ha pres mesures en contra la contaminació, com ara que els cotxes més contaminants no podran circular dins les rondes a partir del 2020 i es podrien quedar fora de la circulació el 2025. Però segons, l’informe presentat per Xavier Fageda i Ricardo Flores-Fillol, aquestes mesures farien que hi haguessin més cotxes nets, però no reduiria la flota de vehicles a la ciutat, ja que el seu entendre ignoren el problema dels embussos.
La seva proposta és construir un peatge urbà amb un cost de dos euros. Aquest tindria una primera fase de prova per avaluar-ne l’efecte. I podria variar el preu fins a aconseguir que a la ciutat hi hagués un trànsit fluid.
Unes mesures que, afirmen, poden ser impopulars en un primer moment però que en els llocs on s’ha implementat, el suport públic i polític ha augmentat després de la seva implementació. Al final, els usuaris que valoren més bé aquestes infraestructures són els que acaben pagant i aconseguint més millores, com la reducció d’embussos. A més, els diners dels peatges s’haurien de destinar a la millora del transport públic.
-
Barcelona i el canvi climàtic: betevé t’explica les causes de l’escalfament global del planeta i els seus efectes
L’Ajuntament obre la porta als peatges de congestió
A les jornades hi han participat també representants de governs municipals de Barcelona, València i Madrid que també han parlat sobre l’aplicació d’un peatge de congestió.
A la taula de debat, el comissionat d’Ecologia de l’Ajuntament de Barcelona, Miquel Ortega, ha anunciat que aquesta setmana s’ha adjudicat la col·locació d’un sistema de càmeres que ha de servir per controlar la zona de baixes emissions. En total, es col·locaran 70 càmeres a tot el perímetre de la ciutat, així com a punts del centre. Aquestes càmeres hauran d’estar en funcionament abans del 2020 i hauran de permetre la lectura de les matrícules per controlar els vehicles que es mouen per la ciutat. Seran unes càmeres que en un futur podrien ser utilitzades per altres usos, com ara per al peatge d’entrada a la ciutat.
Preguntat pels peatges, l’assessor de l’Àrea d’Ecologia Miquel Ortega ha afirmat que no sap si el sistema de peatges es podria crear el 2025, ja que això ho decidirà qui governi en el proper mandat. Però assegurat que des de l’Ajuntament està treballant per tenir a punt les infraestructures necessàries, com ara les càmeres. “Tot i que caldrà aprovar primer el pla de mobilitat urbana”, ha sentenciat.