Aquest dissabte, 22 de setembre, se celebra el Dia sense Cotxes a la ciutat, en el marc de la Setmana Europea de la Mobilitat. S’han programat algunes activitats lúdiques sota el nom La Mercè respira!, Durant la jornada sense cotxes es dona prioritat al pas dels vehicles més sostenibles, al transport públic i a les bicicletes, a Gran de Gràcia, amb restriccions de vehicles privats de motor de 17 a 21 hores. També es talla el trànsit de la via Laietana, entre la plaça d’Antoni Maura i fins al passeig d’Isabel II.

A Barcelona respirem un dels aires més contaminats d’Europa. L’Organització Mundial de la Salut ja va alertar els organismes corresponents que gairebé el 70 % dels habitants de la ciutat s’exposen a quantitats de diòxid de nitrogen i partícules en suspensió (PM) superiors als permesos per la Unió Europea. De fet, es calcula que un habitant de la ciutat respira cada any 292 kg d’aire contaminat.

Barcelona és la cinquena ciutat europea amb més contaminació atmosfèrica, després de Milà, París, Roma i Berlín. Londres i Madrid van al darrere de la capital catalana. El fet que això sigui així és, en bona part, perquè Barcelona és la ciutat d’Europa amb més densitat de vehicles, amb gairebé 6.000 cotxes circulant per km2 i això representa el doble que Madrid o el triple que Londres.

Més risc de morir per càncer o ictus

Els efectes negatius de la contaminació sobre la salut de les persones estan estudiats i provats. La pol·lució augmenta el risc de mortalitat i d’hospitalitzacions per càncer, malalties pulmonars, ictus i altres patologies cardiovasculars. Fins ara, n’han alertat diversos estudis. Una investigació de l’Agència de Salut Pública de Barcelona del 2017 va concloure que la ciutat evitaria 250 morts i 1.500 hospitalitzacions l’any si es rebaixés la contaminació als nivells recomanats. Els experts també conclouen que la reducció de la pol·lució atmosfèrica podria evitar 3.000 morts prematures anuals a l’entorn metropolità, 5.100 casos de bronquitis en adults, 31.100 en nens i 54.000 atacs d’asma en nens i adults.

També el 2017, investigadors de l’Hospital Vall d’Hebron van relacionar el dièsel i el risc de patir infarts greus.

Els nivells d’exposició mitjana anuals, entre 10 i 50 micrograms per metre cúbic, que són els nivells als quals estem exposats a la majoria de ciutats europees, augmenten de forma exponencial el risc de morir per un infart agut de miocardi o de morir a causa d’un ictus. Així ho explica Rosa Maria Vivanco, investigadora de malalties vasculars cerebrals de l’Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques.

L’investigador d’ISGlobal Xavier Basagaña va més enllà. Diu que els contaminants provoquen “efectes aguts” en gent que ja està malalta de problemes cardiovasculars o respiratoris, sobretot en els dies amb pics de contaminació. D’altra banda, el doctor en bioestadística destaca que si una persona està exposada crònicament a respirar aire contaminat, aquesta tindrà més risc de desenvolupar malalties o tenir una funció pulmonar més baixa. “Ara comença a haver-hi diversos estudis que demostren que també poden haver-hi efectes de la contaminació en el cervell i en altres malalties com la diabetis”, apunta.

Solucions per evitar la contaminació

Per reduir l’exposició als contaminants de l’aire s’aconsella no fer ús de cotxes o motocicletes. Fer els desplaçaments amb transport públic, caminant, bicicleta o patinet. Si es vol fer activitat física, es recomana evitar les vies amb més trànsit rodat, com Balmes, Muntaner o la Gran Via, i evitar també les hores amb més contaminació i que acostumen a ser al migdia i la tarda. També es recomana ventilar els habitatges a les hores amb menys trànsit al carrer.

Les solucions per reduir els nivells de pol·lució a la ciutat la tenen les administracions, segons expliquen els investigadors. “Calen polítiques de salut pública que redueixin l’exposició a la contaminació”, diu la investigadora Rosa Maria Vivanco. El cap de Neurologia de l’Hospital del Mar, Jaume Roquer, explica que cal una actuació conjunta. “Si tenim la pressió alta, colesterol, diabetis… podem fer un autocontrol. Però la contaminació ens està danyant d’una forma global, no ens n’adonem, no en som conscients i potser no ens ho creiem. No hi podem actuar individualment.”