Les més de 160 empreses catalanes que tenen autorització per desballestar cotxes i motos antics aconsegueixen reciclar avui dia el 90 % dels elements dels vehicles. Per tant, el nivell de reciclatge és alt i, de fet, el sector ja tendeix a apropar-se al 95 %. Ho ha explicat en una entrevista a betevé Josep Maria Escolano, president de l’Associació d’Empreses de Tractament de Vehicles Fora d’Ús de Catalunya. Escolano ha dit també que la legislació actual obliga els fabricants a construir vehicles que siguin totalment reciclables. Això vol dir que d’aquí a uns anys es podran reaprofitar tots els elements dels vehicles desballestats.
Les empreses desballestadores retiren les peces que poden tornar a ser utilitzades, és a dir, que es poden fer servir com a elements de recanvi per a altres vehicles. Per exemple, retrovisors, miralls, els llums del davant, el pilot, les portes, els pneumàtics, les llantes o l’alternador, entre d’altres. Un cop fet això, es tritura el vehicle, que queda reduït a un metre cúbic de ferralla. D’aquí s’aprofiten la gran majoria dels components.
El material que en cap cas no es pot reciclar són plàstics determinats, tapisseries, escumes, etc., ja que, per la seva composició, resulta impossible separar els elements que els formen.
Procés de desballestament d’un vehicle
El desballestament s’ha convertit en una alternativa per als conductors de vehicles sense etiqueta de la DGT que no puguin entrar dins la zona de baixes emissions (ZBE) a partir de l’1 de gener del 2020. El procés és gratuït per al conductor, però té un cost: 300 euros per cada vehicle desballestat, segons el president de l’AETRAC.
Josep Maria Escolano explica totes les fases que comporta el procés de desballestament.
- Baixa de la DGT. El primer que ha de fer el conductor d’un vehicle abans de portar-lo a desballestar és donar-lo de baixa de la Direcció General de Trànsit (DGT).
- Descontaminació del vehicle. L’empresa desballestadora retira els components que són altament perjudicials per al medi ambient: olis, refrigerants, gas de l’aire condicionat, bateria (que conté àcid i plom)… Molts d’aquests elements es poden reutilitzar.
- Retirada de peces. Es retiren els elements del vehicle que poden ser reaprofitats.
- Trituració del vehicle per reaprofitar-ne tots els metalls.
Actualment, hi ha més de 160 empreses autoritzades per fer desballestaments a Catalunya. Al conjunt d’Espanya n’hi ha un miler. Segons Escolano, l’autorització oficial garanteix que el procés es fa amb “rigor” i alerta del risc de portar el vehicle antic a una xarxa d’empreses no autoritzada. “Cal vigilar on portem els cotxes”, ha advertit.