Diverses escoles de la ciutat han mesurat aquesta tardor la qualitat de l’aire a dins i a fora de les aules per mitjà de dispositius que recullen mostres i d’altres que registren dades. Alguns estudiants de cinquè de primària també han portat, durant tres dies, un sensor enganxat a la cama o un telèfon mòbil en una ronyonera, que ha recollit dades individuals sobre el moviment i l’activitat física de cadascun. L’objectiu és detectar possibles efectes de la contaminació en la capacitat de concentració dels estudiants. També han plantat maduixers, capaços d’acumular els metalls pesants de l’aire a dins de les fulles.

Un projecte pilot

Les dades acumulades en els sensors i dispositius les analitzarà durant les properes setmanes un equip d’investigadors de l’institut ISGlobal. Una de les integrants de l’equip, Mònica Ubalde, destaca que el projecte és un experiment de resultats imprevisibles. “Estem prenent dades sobre la qualitat de l’aire a l’escola i de l’activitat física d’una mostra d’alumnes, així com de la seva capacitat de concentració”, diu Ubalde. “Esperem a veure què passa per, segons això, veure què ha funcionat i què no i, a partir d’aquí, emprendre iniciatives que ja siguin més estables i poder-les replicar”, afegeix.

El conjunt de mesuraments formen part del projecte europeu Refugis climàtics, en el qual s’integren l’Escola Vila Olímpica, com a sòcia del projecte des de la seva creació, i 10 escoles més de la ciutat, una de cada districte. Tots 10 centres han obert processos participatius amb els alumnes i les famílies, i han decidit conjuntament els canvis que poden fer per millorar la qualitat de l’aire.

Canvis per al curs 2020-2021

Les obres dels canvis proposats a cada escola es licitaran la primavera del 2020 amb l’objectiu que comencin tan bon punt acabi el curs i al llarg de l’estiu. El curs vinent, quan els canvis ja estiguin fets, es repetiran els mesuraments per avaluar si les modificacions han tingut efecte.