Fa 55 anys que la Fundació Adsis fa acció social a 12 províncies de tot l’estat per ajudar joves i persones adultes en situació de vulnerabilitat. Cada any atén més de 37.000 persones amb diferents projectes socials i educatius que van des de centres d’acollida per a menors no acompanyats, programes per a persones que han estat privades de llibertat, persones amb addiccions o també amb projectes educatius, de formació i d’inserció laboral.

Formació i inserció per a joves

La Fundació Adsis i la Fundació Èxit gestiona Passwork, l’escola de segones oportunitats de Barcelona per a joves d’entre 16 i 24 anys que per algun motiu han deixat prematurament els estudis reglats. Joves que necessiten tornar a formar-se per poder aprendre una professió o per reenganxar-se de nou a l’educació postobligatòria. Un centre subvencionat pel servei d’ocupació de Catalunya, el SOC.

Cada any prop de 260 joves es formen en els diferents programes de formació i inserció (PFI) que s’ofereixen. Es tracta d’aconseguir títols oficials de cuiner, de comerciant, d’administratiu, d’electricista i d’informàtic. I que un cop acabats els estudis, el joves es reinsereixin en el mercat laboral o es tornin a enganxar al sistema formatiu postobligatori. Uns estudis que duren nou mesos i que es compaginen amb pràctiques a empreses.

Som el centre de noves oportunitats de Barcelona i el que fem aquí és orientar, acompanyar i ajudar a crear projectes formatius i personals per a joves que han abandonat prematurament els estudis o per joves que han arribat al nostra territori i que estan en situació irregular i que no poden vincular-se al sistema educatiu
Maria Iglesias, directora de la Fundació Adsis Barcelona

Joves amb mala experiència educativa

La majoria d’adolescents que cada any busquen una nova oportunitat a Passwork han tingut una mala experiència al sistema educatiu ordinari i han acabat abandonant els estudis. També joves tutelats o extutelats que com que han arribat de forma irregular a l’estat no tenen la possibilitat d’entrar al sistema educatiu.

Hi ha joves que no es van adaptar als estudis o potser que el sistema no es va saber adaptar a ells. Aquí venen a buscar una altra manera de formar-se, més pràctica, més dinàmica i amb més atenció. Aquí tenim pocs alumnes per aula
Clara Llimona, educadora i docent Passwork

La Maria Iglesias, directora de la Fundació Adsis Barcelona, assegura que la màxima prioritat és el retorn dels joves al sistema educatiu i assegura que “per nosaltres un indicador d’èxit és que un volum molt important de joves que passen per Passwork tornen al sistema educatiu. L’altre gran èxit és l’alt nivell d’inserció laboral de molts joves”. Una inserció que és possible per les moltes hores de pràctiques i el contacte directe amb les empreses, que en moltes ocasions provoca la contractació de l’estudiant.

En Jan Casales va deixar els estudis. Actualment està fent un PFI d’electricitat i quan l’acabi li agradaria fer la prova d’accés per a un grau mitjà i poder continuar estudiant. “Això és una classe entre col·legues i amb uns professors que no són tan professors. Són més educadors, ja que et comprenen. A més, sense tants llibres ni tanta teoria. No és un professor que ve i parla durant una hora i que després et fa fer exercicis els entenguis o no. Aquí els professors intenten que ho entenguis tot. T’ajuden”

L’Iván Torres també estudia PFI d’electricitat del programa Passwork de la Fundació Adsis i també li agradaria continuar estudiant un cop acabat el curs. “Vaig començar l’ESO i primer i segon em van anar bé, però vaig repetir tercer i em vaig decebre molt. Vaig començar a passar dels estudis fins que els vaig deixar i vaig descobrir Passwork. Ara m’agradaria acabar el PFI i continuar estudiant un grau mitjà d’electromecànica. De moment, em va tot molt bé”

Ali Benyechou, un jove marroquí que va arribar sol sent menor d’edat ha acabat el curs d’electricitat i espera que el contractin. “Vaig fer les pràctiques en una empresa de lampisteria, per això, vaig aprendre més coses del que havia fet al curs. A més a més d’electricitat, també vaig aprendre de fontaneria. Quan vaig acabar les pràctiques em van dir que em volien contractar, però el problema és que encara estic tramitant papers per poder treballar. L’empresa diu que m’esperarà. Estic molt content”