Un 54 % dels adolescents de Catalunya han viscut de prop un cas d’assetjament a l’escola, ja sigui com a agressors, víctimes o testimonis actius o passius. Són xifres d’una enquesta feta a 8.600 joves de 14 a 18 anys feta per la Fundació del Futbol Club Barcelona a través del portal digital Adolescents.cat. Es tracta d’un fenomen que causa “un intens patiment” al 90 % de les víctimes i que ja és la preocupació més gran dels adolescents, més que les drogues i el fracàs escolar.

Assetjadors que han estat víctimes

Per Ester Morillas, coordinadora de projectes locals de la Fundació Futbol Club Barcelona i autora de l’informe sobre assetjament que acaba de publicar la fundació, “no hi ha un únic perfil d’agressor però sí que es donen casos d’assetjadors que abans han estat  víctimes de ‘bullying'”. Mireia Parera, educadora de la cooperativa Fil a l’agulla, és del mateix parer i afegeix que “l’agressor sovint busca un reconeixement en el grup” amb la seva conducta.

Què és assetjament escolar?

Morillas insisteix que hi ha comportaments que són microviolències i que formen part de l’assetjament, com “posar un sobrenom que l’altre no accepta, excloure la víctima del grup o fer malbé els seus objectes personals”.

El “ciberbullying”

El ciberassetjament és també un fenomen que genera moltes situacions de perill, l’important és formar els joves  abans de donar-los un mòbil i una connexió a internet, segons Laia Pineda, coordinadora del projecte Parlen els nens i les nenes de l’Institut de la Infància i l’Adolescència, que ha explicat un cas concret relacionat amb un joc en línia  que permet la connexió a un xat. “Hi va haver insults, vexacions a través del xat, en paral·lel al joc i mentre els pares no ho sabien. Els propis nens van posar la norma que qui insultés en seria exclòs” ·

Una app per denunciar anònimament

Però denunciar  una situació d’assetjament escolar no és fàcil i molts prefereixen no fer-ho per no convertir-se en un nou focus d’atenció de l’agressor o destacar en el grup. En aquest sentit, estudiants de l’Escola Nou Patufet de Barcelona han ideat una aplicació que permet als alumnes explicar aquests casos amb confidencialitat. Ho ha explicat l’alumna Júlia Diéguez, de 3r d’ESO.

Pots veure aquí la conversa sencera: