Els treballadors del Servei d’Emergències Mèdiques (SEM) fan vaga durant dos dies a partir d’aquest dimarts. Denuncien l’incompliment de part del conveni col·lectiu vigent i, segons els sindicats convocants, la negativa de la direcció a l’increment retributiu del 2, 75 % que s’està aplicant a tot el sector públic excepte el SEM.

Els treballadors es queixen de les retallades dels darrers anys i a l’augment d’encàrrecs de gestió sense que s’hagi incrementat la plantilla. Per contra, assenyalen que, en el mateix període, l’empresa ha augmentat els càrrecs directius i, els salaris de la nova gerència en un 15 %. Reclamen un conveni que “millori les condicions laborals per tal que els treballadors no siguin els qui assumeixin retallades encobertes”.  Afegeixen que no volen “fer de la ciutadania hostatge de reivindicacions laborals” però descriuen la situació actual d'”insostenible”.

Serveis mínims del 85 %

Els serveis mínims fixats pel Departament de Treball són del 85 % del personal del Centre Coordinador Sanitari del SEM perquè s’entén que es tracta d’un “servei essencial per a la comunitat”. És un servei que està actiu les 24 hores del dia i, segons la conselleria, “la interrupció afectaria drets i béns fonamentals com la salut i la vida”.

Fonts del SEM asseguren que només s’han sumat sis persones -quatre al Barcelonès- a la vaga però des del Comitè Intercentres asseguren que es deu als serveis mínims tant elevats que s’han convocat. El president del comitè, Santiago Carrillo, ha assegurat que hi ha més treballadors que es volen acollir al seu dret a vaga però que no ho poden fer perquè són serveis mínims. Pel que fa al torn de nit, fonts de l’empresa afirmen que només s’han acollit al dret a vaga tres persones i que el servei s’està realitzant “amb tota normalitat arreu del país”.

El CatSalut confia en el diàleg entre les dues parts

En la jornada prèvia a la vaga la direcció del Servei Català de la Salut va rebre els sindicats del SEM, però, segons el comitè Intercentres, es va exigir als treballadors desconvocar la vaga per continuar amb les negociacions.

En un comunicat el CatSalut diu que, havent escoltat els arguments de les dues parts del conflicte, “confia plenament en la gestió de l’actual direcció del SEM tant en la resolució del conflicte com en els darrers canvis que s’han anat succeint des de l’arribada del nou equip de gerència del SEM”. En el mateix comunicat el CatSalut expressa la preocupació “per la dificultat a cobrir algunes posicions de metge tant a les ambulàncies d’arreu del país com a l’atenció no presencial de la Central de Coordinació Sanitària (CECOS) del SEM”. El document conclou que el conveni col·lectiu que actualment s’està negociant amb la part social “pot ser una oportunitat per establir noves bases que contribueixin a solucionar aquesta problemàtica”. El Servei Català de la Salut confia que ambdues parts seguiran amb el diàleg i que “properament es resoldran les discrepàncies actuals”. En els propers dies hi ha programada una segona reunió entre els representants dels treballadors del SEM i la direcció de l’empresa.