El pla per al període 2017-2021 que ha presentat aquest matí el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, preveu que, del total pressupostat, 77,2 milions d’euros aniran a càrrec d’Adif i 72,6 els posarà l’Autoritat Portuària de Barcelona.

Adif assumirà la transformació de la plataforma que FGC ja té al port de via única perquè es pugui adaptar als tres amples de via: el mètric, l’ibèric i l’internacional. A més, s’encarregarà de la posada en marxa del ramal de connexió a Can Tunis i de les instal·lacions de seguretat i protecció. Per la seva banda, l’Autoritat Portuària assumirà el ramal de via doble amb dos amples, una subestació de potència i també altres instal·lacions de seguretat i protecció.

El nou accés ferroviari sud al Port de Barcelona serà possible gràcies a un acord signat el març del 2016 entre el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat i el Ministeri de Foment del Govern d’Espanya. En el pacte, el govern català va acceptar cedir les vies dels ferrocarrils a Adif a canvi que la circulació dels combois d’FGC fos gratuïta. Llavors es va anunciar que els accessos estarien enllestits l’any 2018.

Tan sols per a l’any 2017, la inversió pública pressupostada és de 813 milions d’euros, una xifra superior a la dels últims anys i que se situa a nivells del 2011, quan el ministeri va destinar 748 milions d’euros a la millora dels accessos i instal·lacions dels ports de l’estat.

La Generalitat dubta del compromís de Foment

En declaracions a l’ACN, el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, ha celebrat que el Ministeri de Foment hagi previst invertir 150 milions d’euros en l’execució dels accessos ferroviaris al Port de Barcelona, però ha reclamat a l’Estat que aquest cop faci “realitat” aquesta infraestructura.

Font ha recordat que aquest projecte acumula retards històrics, ja que inicialment estava previst que s’executés el 2008, i que la infraestructura ja ha aparegut en els pressupostos generals de l’Estat amb anterioritat, però sense que s’hagi materialitzat finalment.