El centre de la ciutat és un tràfec continu de bosses. Algú, des de fora, podria tenir dificultats de veure que aquest és un país en crisi. El que és ben clar és que les rebaixes de gener s'han convertit, cada vegada més, en el moment de l'any per concentrar bona part de les compres de Nadal i fins i tot, per algunes famílies, l'únic moment per fer despesa. SANTI CALVIS: "La despesa gran l'esperes ja una mica a les rebaixes perquè la veritat és que val la pena." XAVIER VASCO: "Ara, realment, ajustes més. Anem tots una mica més justos i val la pena mirar-s'hi." Les rebaixes, però, han deixat de concentrar-se en els dos períodes clàssics d'hivern i estiu. Ara els mesos de desembre i novembre també disposen de bons descomptes, cosa que també ha provocat que la campanya d'enguany hagi perdut part de la seva empenta. Els botiguers són conscients d'aquest fet i alguns creuen que les vendes poden enlairar-se amb l'arribada de les segones rebaixes, que poden començar d'aquí a una setmana. MARC BERMEJO: "Si bé el sector espera un augment de les vendes en un 5% per aquesta campanya de les rebaixes, cal recordar que el consumidor ja ha rebaixat i força la seva despesa passant dels 120 euros d'abans de la crisi als 87 actuals." Segons els experts en màrqueting, el comprador de rebaixes de tota la vida ha canviat. Ara tenir les idees clares és cabdal. JOSEP MARIA ALTARRIBA, director de màster de màrqueting: "Jo crec que aquesta falera per les rebaixes si que ha baixat una mica però mentre ha baixat la falera ha pujat la racionalitat." Segons les dades del sector, els mesos de novembre i desembre ja apunten a una recuperació del 5%. Una fita que si es compleix per rebaixes pot significar un bon baló d'oxigen per a la supervivència de molts petits comerços.

Els compradors han canviat. Les rebaixes ja no són el que eren i qui més qui menys es mira el que compra. Segons apunten els experts, la gent ja no va a mirar, sinó que tenen molt clar el que volen comprar.

El sector té posades moltes esperances en aquesta campanya. Tot indica, com ja s’ha vist en els mesos de novembre i desembre, que al gener les vendes poden arribar a pujar un 5%. L’IVA del 21% va fer perdre vendes a la campanya de Nadal de l’any passat, però sembla que el consumidor finalment s’hi ha acostumat.

Malgrat tot, les rebaixes que es poden trobar al llarg de l’any, fins i tot en plena campanya de Nadal, han diluït bona part de l’empenta de la qual gaudien en aquests períodes especials de descomptes.