Les hores abans de la nit de Reis apressen tots aquells que han d'acabar de fer les últimes compres nadalenques. "Les últimes i les primeres. Només tinc un dia per comprar-ho tot." Aquesta campanya ha complert les previsions i deixa un bon regust entre els comerciants, principalment perquè representa un canvi de tendència. La campanya de 2012 va tancar amb un 9% menys de vendes respecte de l'any anterior, però aquest 2013 el balanç és d'un 4% més que l'any passat. Els sectors més beneficiats per aquestes dates han estat sobretot els d'alimentació i moda. EMILIANO MAROTO, secretari general adjunt de la Confederació de Comerç de Catalunya "Hem frenat la caiguda de l'any passat..." La campanya de Nadal va començar fluixa, però ha revifat al llarg del mes de desembre, sobretot per aquelles botigues que han decidit avançar les rebaixes. Una iniciativa que la CCC considera insolidària respecte a la resta de comerços, però que els clients veuen amb bons ulls. Tot i que la Confederació de Comerç insisteix que les rebaixes avançades tenen poca incidència, moltes botigues, sobretot grans cadenes, aprofiten que tenen via lliure mentre la llei catalana segueixi temporalment suspesa pel Tribunal Constitucional. Una situació jurídicament poc definida que durant aquesta campanya els ha ajudat a fer caixa.

El secretari general adjunt de la Confederació de Comerç de Catalunya (CCC), Emiliano Maroto, confirma que “s’ha frenat la caiguda de l’any passat”. Tot i que les xifres totals de facturació no es tancaran fins a la setmana vinent, Maroto assegura que enguany s’ha venut més, sobretot a les botigues de roba, articles per a la llar i també a les d’alimentació. L’increment no és especialment significatiu, tenint en compte que es parteix de “la campanya més trista” viscuda durant dècades pel comerç barceloní, però apunta a un canvi de tendència que genera sobretot esperança entre els botiguers.

El comerç petit i mitjà està força indignat per la decisió d’algunes marques d’avançar rebaixes del 30% i del 50% als darrers dies de la campanya de Nadal. La llei catalana que prohibeix fer-ho està suspesa cautelarment pel Tribunal Constitucional, així que aquestes marques s’acullen a la legislació espanyola que liberalitza tant els horaris com els calendaris comercials en què es poden oferir descomptes als clients. Les patronals del sector a Catalunya havien arribat a un acord per mantenir la data del 7 de gener com el primer dia de rebaixes, però algunes grans empreses l’han incomplert.

Avui, com els darrers dies, a molts aparadors del centre de la ciutat es veien rebaixes i això pot haver acabat d’impulsar la millora de les vendes durant la campanya de Nadal. Tot i la indignació dels comerciants, els clients es mostren força satisfets amb aquestes rebaixes avançades, que els permeten comprar amb descompte alguns regals de Reis. Però també hi ha qui desconfia d’aquestes ofertes, tan importants que fan pensar que el preu sobre el qual s’aplica el descompte ha estat prèviament inflat.