Rebaixes per a tots els gustos, i sobretot en el sector de la moda. Les imatges d'aquesta tarda en els comerços del centre podrien indicar un increment pel que fa a la despesa dels consumidors. De fet es calcula que cada català gastarà entre 90 i 100 euros durant aquestes rebaixes, el que significa fins a un cinc per cent més de vendes que l'any passat. MIQUEL ÀNGEL FRAILE, secretari de la Confederació de Comerç de Catalunya "Hi ha una lleugera tendència a incrementar el consum per part d'uns ciutadans determinats que l'any passat no van fer-ho per por i desconfiança, i esperem que es confirmi durant aquesta campanya. Entre els consumidors, també molts turistes que han aprofitat l'ocasió. Tot i així, no tots els establiments han presentat el mateix aspecte. Alguns ho atribueixen a l'avançament de les rebaixes en algunes botigues, ja que la llei catalana d'horaris comercials està suspesa de manera temporal, i això permet aplicar la normativa espanyola, que és més permissiva. Sigui com sigui, els botiguers creuen que l'inici de les rebaixes en dimarts afavoreix que les compres s'animin al llarg de tota la setamana.

De fet, s’auguren canvis en la dinàmica consumista respecte a l’any passat. Es preveu que cada català es gasti 10 euros més que l’any passat (uns 100 euros en total) i que les vendes s’incrementin entre un 3 i un 5%, en una proporció semblant a l’augment registrat el 2013 en relació amb l’exercici anterior. En cas que sigui així, el secretari general adjunt de la Confederació de Comerç de Catalunya, Emiliano Maroto, creu que es podrà facturar per valor d’uns 800 milions d’euros, cosa que significaria “unes rebaixes totalment satisfactòries”. Per fer-ho possible, hi haurà productes en estoc que arribaran a estar rebaixats fins a un 70%. També ajudaran a vendre les temperatures fredes de les pròximes setmanes. La roba, els complements i els articles de la llar seran, com és habitual, el gènere estrella.

Els cartells de descomptes ja fa dies, però, que es poden veure en alguns establiments, preferentment de grans marques, que van optar per saltar-se la normativa catalana i optar pel decret del Govern espanyol que permetia avançar les rebaixes per tal d’incentivar les vendes. Tot i ser legal, aquesta decisió ha encès els ànims dels representants de les principals associacions comercials de la ciutat, que han denunciat la “competència deslleial” d’empreses com Mango o Benetton en perjudici del comerç tradicional. El president de la Confederació de Comerç de Catalunya, Miquel Àngel Fraile, ha recordat que hi havia un acord tàcit entre els comerciants per tal que tothom comencés les rebaixes alhora. I ha recordat que la llei comercial catalana que previsiblement s’aprovarà a mitjan gener defensarà que el primer dia rebaixes és l’endemà de Reis.