Gent passejant amb mascareta per la Rambla durant el Nadal

Amb les noves restriccions a Catalunya, aplicades després de la flexibilització de mesures per Nadal, els centres comercials es troben tancats des del 7 de gener, com també totes les botigues de més de 400 metres quadrats. A més, el cap de setmana, s’hi suma que només poden obrir els comerços essencials, com les botigues d’alimentació, farmàcies, benzineres, premsa, entre d’altres. I encara cal recordar una restricció més que afecta la mobilitat i és el confinament municipal cada dia de la setmana.

Per tant, es fa difícil poder anar a fer devolucions o canvis dels regals de Nadal tenint en compte el termini habitual que ofereixen els establiments, que acostuma a ser de 30 dies naturals. Què passa, doncs, amb aquest termini? S’allarga? Quina obligació tenen les marques de facilitar les devolucions i els canvis amb les botigues tancades i sense la possibilitat de sortir del municipi?

Tinc dret a fer devolucions i canvis quan s’aixequi el confinament municipal?

Segons informa l’Agència Catalana del Consum (ACC), “els consumidors conserven el dret al canvi i a la devolució de les compres de Nadal en els termes anunciats per l’establiment, malgrat les darreres restriccions a la mobilitat per fer front a la covid-19. En aquest sentit, aquest departament assegura que “si l’establiment ha anunciat l’admissió de canvis i devolucions, s’ha d’oferir al consumidor una solució acordada per tal de poder efectuar-los”.

De fet, algunes botigues ja han anunciat que seran flexibles amb les devolucions i canvis ja que és impossible desplaçar-se, o algunes només tenen comerços en els centres comercials, i es troben tancats.

L’ACC recorda que “en compres en establiments presencials, els canvis i devolucions només són obligatoris quan el producte no està en bon estat o bé l’establiment anuncia per qualsevol canal que els accepta com a deferència comercial”. Si l’establiment continua obert, l’agència catalana recomana contactar amb la botiga o l’empresa per trobar una solució acordada. En cas que això no sigui possible, assegura que “un cop s’aixequin les restriccions els consumidors tindran 14 dies per reclamar a la botiga el canvi o la devolució”. L’empresa disposa de 60 dies per arribar a un acord amb el consumidor.

En cas que l’establiment i el comprador no arribin a cap acord en aquest termini màxim de 60 dies, l’ACC assegura que “el consumidor té dret a presentar una reclamació per exigir el compliment de les condicions que oferia l’establiment en el moment de la compra”. Les reclamacions es poden presentar al servei públic de consum de cada municipi, que en el cas de Barcelona correspon a l’OMIC. També es poden fer arribar a través del formulari web de l’Agència Catalana del Consum.

14 dies per retornar les compres d’internet

L’ACC recorda que “les compres en línia no s’han vist afectades per les restriccions decretades”. Per tant, assegura que “continua sent d’aplicació la normativa general, que preveu el dret de desistiment, amb la possibilitat de retornar el producte en el termini màxim de 14 dies un cop es rep“.

L’Agència puntualitza que queden exclosos d’aquest termini:

  • Els productes personalitzats o fets a mida
  • Els que es fan malbé ràpidament com els aliments
  • Els serveis que tenen una data concreta de prestació com els bitllets de transport, entrades per a espectacles o reserves d’hotel