Coincidint amb el debat sobre la idoneïtat o no de reprendre el curs escolar de manera presencial, el periodista Toni Noguera ens parla d’algunes innovacions tecnològiques que han de permetre fer classes i exàmens de manera telemàtica. Ja han començat a aparèixer solucions mixtes per no haver de virtualitzar tota l’aula.

Robots de presència

Pot resultar útil, per exemple, en el cas de mestres que no puguin acudir a l’escola perquè han contret el virus o han estat en contacte amb un cas positiu. Aquests robots permeten passejar-se pels passadissos, parlar amb els estudiants i impartir classe.

Un robot de presència passejant pels passadissos d’una escola

Es controlen des del telèfon mòbil o la tauleta i també permeten treballar amb altres companys. Això sí, el més econòmic val uns 3.300 euros.

“Pop-up schools”

Els espais de les classes s’han adaptat per tal de mantenir la distància social necessària per seguretat. En alguns països, fins i tot, s’han construït el que s’anomenen “pop-up schools“.

Maqueta d’un projecte d’espai temporal a una escola o universitat

Són construccions temporals que permeten guanyar nous espais fins que passi la pandèmia. Sobretot, estan pensats per reubicar les aules i els estudiants a l’aire lliure, molt més segur per evitar els contagis.

Aules virtuals

Més enllà de les imatges habituals que es van fer virals durant el tancament de les escoles, en què es veien els estudiants assistint a classe a través de plataformes com Zoom, la tecnologia permet solucions molt més avançades. Per exemple, fer classes massives en aules on els alumnes són substituïts per pantalles.

Prototip d’una aula virtual, a la Harvard Business School

Cada estudiant té una càmera que grava des de la seva perspectiva i així pot veure quan el professor se li dirigeix. La participació és dinàmica i la interacció, total. Poden fer comentaris per escrit o aixecar la mà de manera virtual, com en algunes aplicacions de videoconferència

Exàmens telemàtics sense trampes

La virtualització de les classes ha donat peu a tota mena d’anècdotes i ha fet que els alumnes s’empesquin diverses maneres de falsejar la seva presència. Per això, algunes universitats han pres diverses mesures per assegurar que els exàmens telemàtics estiguin lliures de trampes.

Un alumne simulant la seva presència a una classe virtual

Algunes eines que poden ajudar a evitar els fraus són les tecnologies d’autenticació per afirmar electrònicament la identitat d’un estudiant en línia o càmeres web per verificar característiques físiques. També hi ha programes com el BioSig-ID, que utilitza l’anàlisi de pulsacions de tecles per reconèixer els patrons d’escriptura, o el ProctorU, que integra càmeres web amb micròfons que permeten monitoritzar els examinats.