creuers Port de Barcelona

El Port de Barcelona descarta limitar el nombre de creuers que visiten la ciutat, tal com ha demanat l’alcaldessa, Ada Colau, en diverses ocasions. Alerten que limitar l’activitat de les companyies de creuers podria suposar indemnitzacions “milionàries”. L’aposta que defensa el Port és mantenir el nombre de creueristes, però reduir l’impacte negatiu que generen a la ciutat. Tot plegat s’ha plantejat en la trobada del primer Consell per la Sostenibilitat dels Creuers, on participen l’Ajuntament, altres administracions i les companyies de creuers.

Indemnitzacions milionàries a navilieres

Des del Port recorden que ja s’han adjudicat les noves terminals per a creuers a grans navilieres, com el cas de la Terminal H, des d’on operarà MSC. La companyia invertirà entre 70 i 80 milions d’euros per adaptar-la perquè sigui punt d’origen i final de les rutes. En cas que se’n limités l’activitat, fonts portuàries alerten que suposaria “indemnitzacions milionàries” i, per tant, és un escenari que aquest òrgan de govern no preveu.

Tot i així, la tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Janet Sanz, ha assegurat que no construir la setena terminal de creuers no suposaria cap cost al Port, perquè encara no està licitada, i que posar fi a la licitació de la Terminal C, que acaba l’any vinent, tampoc.

Reduir la contaminació

El 40 % de les embarcacions de creuers que arriben a la ciutat estan preparades per endollar-se a la xarxa elèctrica, segons apunten des del Port. Per això, admeten que han d’accelerar el procés d’electrificació que permetria reduir les emissions contaminants. D’altra banda, s’ha començat a redactar una nova ordenança a l’àmbit portuari amb capacitat sancionadora que prohibeixi pràctiques de les embarcacions que puguin ser contaminants.

Dispersar els creueristes per Barcelona

El Port també es planteja dispersar els creueristes per la ciutat i, fins i tot, a altres destinacions per no contribuir a la sobresaturació de determinats espais, especialment a Ciutat Vella. Una de les actuacions serà alertar els creueristes abans que baixin del vaixell dels punts de la ciutat que estan congestionats de visitants, per tal que els evitin, i els facilitaran mitjans de transport a destinacions alternatives.

L’aposta del Port és que Barcelona sigui port base de les rutes dels creuers, perquè això fa que els creueristes facin nits d’hotel i més despesa abans de començar la ruta. Segons fonts del Port, els creueristes que comencen la travessia a Barcelona fan una despesa per persona i dia que dobla la d’un turista que no és passatger d’un creuer (202 euros davant els 100,02 euros, segons dades de l’Observatori de Turisme de Barcelona del 2022). A més, es tracta d’un perfil familiar i “prescriptor”, afegeixen, ja que el 90% vol tornar a Barcelona o recomana al seu entorn visitar-la.

Els creuers que estan en trànsit, en canvi, només s’aturen unes hores a Barcelona, i afavoreixen els fluxos de creueristes als punts més turístics.