El 2019 ha estat un any en què el Port de Barcelona ha aconseguit mantenir i consolidar les xifres de rècord registrades en els dos darrers anys, tot i la desacceleració del comerç internacional. El volum de negoci ha arribat als 172 milions d’euros, un registre molt similar al del 2018. Els responsables de la infraestructura subratllen que aquests ingressos s’han aconseguit malgrat la rebaixa del 10 % aplicada en la taxa de mercaderia, una de les principals fonts d’ingressos del Port. Aquest exercici també ha refermat la posició de lideratge com a “hub” per a la distribució de productes energètics. El gran repte de futur ara, diuen, passa per aconseguir un port neutre en emissions.

Tot i que aquest 2019 ha estat marcat en l’àmbit global per algunes incerteses que han provocat la desacceleració del comerç internacional, el port ha repetit els resultats. El tràfic s’ha situat en 67,7 milions de tones. Els contenidors, els sòlids a granel i els automòbils han tancat l’any en negatiu. Els contenidors han baixat un 3,2 % menys que el 2018, però no obstant això, ha estat el segon millor any de la història.

Àsia, el mercat més dinàmic

Pel que fa al mercat, Àsia continua sent el mercat més dinàmic del port amb el 42 % de les exportacions i el 75 % de les importacions. Dins del continent asiàtic, la Xina continua com a principal soci comercial. En aquest sentit, el Port pronostica que la crisi del coronavirus impactarà en els números de la infraestructura perquè baixaran les importacions.

El turisme de creuer continua a l’alça

La xifra de passatgers que arriben a Barcelona en creuer o ferri sembla no tenir sostre. Aquest 2019 el port ha rebut 4,6 milions de passatgers ―un 3 % més que l’any anterior―. Des del Port destaquen l’impuls de dos tipus de creueristes: els de port base ―que inicien i finalitzen el recorregut a la ciutat― i els que arriben en temporada baixa.

Els creuristes de port base han pujat un 5 % respecte a l’exercici anterior i ja representen el 56 % del total. Són els que fan una despesa econòmica més important a la ciutat. D’altra banda, la infraestructura està apostant per la desestacionalització per evitar la saturació en temporada alta. Ara els passatgers que ens visiten en temporada baixa ―d’octubre a abril― suposen ja el 40 %.

Compromís amb la sostenibilitat

El Port de Barcelona també ha volgut posar l’accent en el que consideren el principal repte de futur: un port neutre en emissions. Després de la polèmica amb l’Ajuntament per les emissions de CO2, la infraestructura s’ha fixat com a objectiu reduir-les a la meitat en els propers 10 anys. La setmana passada es va aprovar el pla d’electrificació dels molls, la principal mesura per aconseguir-ho.

No obstant això, serà un treball de llarg recorregut. Aquest dijous s’han registrat nivells molt elevats de NO2 a la zona portuària de Barcelona. La concentració s’ha acostat 200 micrograms per metre cúbic al voltant de les 10 h, un valor propi d’un episodi de contaminació i no recomanat per a la salut, segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS).