En plena escalada del preu de l’oli, que en l’últim any i segons dades de l’Institut Nacional d’Estadística ha augmentat un 52 %, les diferències entre un supermercat i un altre poden arribar a superar els 3,5 euros. L’organització de consumidors FACUA assegura en un comunicat que part de l’encariment és fruit de “l’especulació”. Una acusació que la patronal de la distribució CEDAC (Consell d’Empreses  Distribuïdores d’Alimentació a Catalunya) rebutja taxativament.

La patronal de la distribució nega l’especulació

En declaracions a betevé, el secretari general de l’entitat, Roger Gaspa, diu que el que cal preguntar-se és “si l’oli que es ven més barat és un oli comprat fa dos mesos o fa dos anys”. Gaspa nega les pràctiques especulatives: “Som un sector amb una enorme competència. Aquell que vulgui oferir un preu fora de mercat sap que s’arrisca que la gent hi deixi de comprar”.

Assegura que hi ha mecanismes de control d’aquest preu com és “la llei de la cadena que diu que el preu efectiu ha de ser igual o superior al cost de producció”. De fet, Gaspa reivindica que el sector de la distribució actua com a “dic de contenció de l’augment dels preus. L’alta competència fa que el sector s’esperi molt a repercutir els increments de preu en el consumidor final”.

Acostumats a un oli de molta qualitat a un preu molt baix

Els productors d’oli, en canvi, també posen en dubte la bona praxi de les superfícies de distribució: “Fan servir l’oli d’esquer per atreure els compradors”, denuncia Jordi Pascual, responsable nacional del sector de l’Oli d’Unió de Pagesos. “Des de fa anys es ven per sota del preu de cost i això només passa en aquest país. El consumidor s’ha acostumat a un oli de gran qualitat comprat a preu baix”, afegeix. Segons Pascual, un preu just per a l’oli és l’actual, “entre els 7 i 8 euros”.

Pascual convida els consumidors a reflexionar sobre aquest augment de preu: “De mitjana una persona consumeix 12 litres cada any. A 8 euros el litre d’oli això vol dir fer una despesa de 100 € anuals per consumir el millor oli d’oliva que hi ha. Que cadascú faci el que vulgui”.

Estem alimentant una psicosi que pot fer que la gent vulgui acaparar l’oli”
Roger Gaspa

Una reflexió similar és la que planteja Gaspa: Tot i que el preu es doblés, que no és el cas, estaríem parlant d’una despesa anual per persona afegida d’entre 15 i 30 euros. En percentatge és significatiu però crec que estem alimentant una psicosi que pot fer que la gent vulgui acaparar l’oli. Intentem posar les coses en context”. La distribució tem que es puguin produir imatges com les que es van viure durant la pandèmia, amb les prestatgeries dels supermercats sense paper higiènic.

Oli més barat a la resta d’Europa?

El representant d’Unió de Pagesos considera que l’allau de notícies sobre el preu de l’oli és molt perjudicial per equilibrar el sector. Alerta d’un altre dels titulars que aquests dies estan en boca de tothom amb fotografies d’ampolles d’oli en altres països europeus a preu més econòmic que aquí. Pascual diu que els contractes internacionals amb els receptors de l’oli que produïm aquí se signen a un any vista: “Firmes un contracte amb un preu i el que diu el contracte va a missa. Pots decidir estripar el contracte o bé perdre diners i tornar a arreglar els preus quan hi hagi la nova collita”.

“No només ha baixat el consum d’oli d’oliva, sinó de tota la cistella de la compra”

El sector de la distribució no només ha notat una disminució de la venda d’oli d’oliva, sinó una constrenyiment de les compres en general: “Fem un consum més racional, planificat, ja no hi ha compra impulsiva. També optem més per la marca blanca i busquem més ofertes”. La CEDAC ha constatat un augment de la venda de carn blanca en detriment de la vermella i del peix congelat en comptes de fresc. Patrons de conducta que s’han consolidat en l’últim any i mig.