Els primers creueristes que arribaran a Barcelona, previsiblement al juny, podrien no trepitjar la ciutat i només la veurien des de dalt d’un autocar. És la proposta del sector dels creuers, que planteja que els turistes no visitin comerços ni restaurants per minimitzar els contagis. Aquests són detalls de la prova pilot promoguda pel Port de Barcelona per començar a operar a l’estiu, i que ha avançat al ‘reset’, de betevé, el president de l’Associació d’Agències de Viatges (ACAVe), Martí Sarrate.

Es tracta d’una proposta inicial que, segons ACAVe, té el vistiplau del primer tinent d’alcalde, Jaume Collboni; del regidor de Turisme, Xavier Marcè, i també de la Generalitat, però que encara no té llum verda del Govern espanyol.

El plantejament xoca amb les iniciatives preparades per entitats comercials com Barcelona Oberta. Segons ha pogut saber betevé, treballen amb visites de petit format a comerços que es podrien tancar només per a cada grup i estan en converses amb els diferents eixos comercials. Els detalls de com seran aquests viatges s’estan tancant en les negociacions de les parts.

Creuers amb un 10 % d’aforament

ACAVe també ha avançat que les companyies MSC i Costa Cruceros seran les empreses que participaran en l’estrena al juny. En aquests primers viatges, per evitar aglomeracions, es preveu que els creuers salpin amb només un 10 % de viatgers (entre 500 i 600 persones amb una capacitat de 5.500 passatgers). A través d’un comunicat MSC ha explicat que el Port de Barcelona s’afegirà als itineraris internacionals previstos per al 2021, “tan aviat com aquesta destinació confirmi l’obertura”.

Pagaments electrònics i sense contacte

El president de la patronal de creuers Clia, Alfredo Serrano, també ha explicat que els vaixells tindran sistemes de renovació d’aire al 100 %, i que els pagaments s’efectuaran sense contacte, “contactless”. Serrano ha explicat que els passatgers d’MSC, per exemple, duran una polsera electrònica identificativa per fer els pagaments i per accedir als diferents espais sense tocar la porta.

Els passatgers del creuer podrien anar identificats amb una polsera electrònica per fer els pagaments

Aquest dispositiu facilitaria també el seguiment del pacient en cas de contagi, i permetria aïllar-lo a ell i els contactes.

El sector admet que no tindrà benefici econòmic

Serrano ha avançat que el sector està preparat per a la represa però ha admès que aquests primers viatges no sortiran a compte econòmicament. En aquest sentit, ha avançat que les empreses oferiran preus molt competitius per atreure els viatgers amb recels. I ha afegit que “ara els resultats a curt termini no importen” i que el que cal fer és reactivar el sector.

Els creuers al Mediterrani

El sector dels creuers lamenta que a l’estat espanyol encara no hi hagi un pla concret sobre com i quan es posaran en marxa els creuers i temen que això pugui fer perdre avantatge al Port de Barcelona.

Martí Sarrate, director de l’Associació Corporativa d’Agències de Viatges Especialitzades, explica que a Grècia, per exemple, ja s’estan fent creuers de set dies. La companyia naviliera MSC també té programats creuers per Itàlia a partir de l’1 de maig. De fet, aquesta mateixa companyia ha anunciat que Barcelona se sumarà a la ruta italiana de seguida que el port estigui operatiu.

Un altre cas és el d’Israel, on ja fa unes setmanes que es va anunciar que seria port de sortida de creuers només per a passatgers vacunats. Aquests vaixells farien ruta per les illes gregues i Xipre. “Això ha suposat que les companyies de creuers hagin derivat vaixells que originàriament estaven destinats a Espanya i al Mediterrani occidental al Mediterrani oriental“, explica Alfredo Serrano, director de Clia Espanya. Entre aquests grans vaixells que han canviat de destinació hi ha l’Odyssey of the Seas, un dels més grans del món.