Mercabarna va tancar el 2018 amb una xifra rècord de comercialització d’aliments. Les 700 empreses del mercat majorista van distribuir 2.260.994 tones d’aliments, un 4 % més que el 2017. Aquest increment s’explica no només per l’augment de vendes del Mercat Central de Fruites i Hortalisses, sinó també per l’activitat de les empreses de la Zona d’Activitats Complementàries (ZAL), que són aquelles que treballen amb producte fresc elaborat.
Les 400 empreses que hi ha al ZAL van comercialitzar 993.842 tones de producte, un 6,76 % més que el 2017. Un increment motivat per la tendència creixent d’empreses del sector de la restauració que demanden aliments preparats que li redueixin el temps de preparació a la cuina.
Fruit d’aquesta demanda creixent hi ha empreses que han creat línies de negoci especialitzades en aquest tipus de producte elaborat. És el cas de l’empresa Gran Blau, nascuda justament per donar resposta a clients “que busquen un servei a mida. Des de restaurants que volen que els portis peix pràcticament sense tocar acabat de sortir de l’aigua, fins a clients com els hotels durant el MWC que ens han demandat broquetes de llagostí o salmó”.
Més mà d’obra que màquines
Un altre exemple és l’empresa de fruita i verdura Grup Cano, amb molts restaurants de gamma mitjana-alta entre els seus clients: “Volen un vestit fet a mida. A cadascú li agrada fer els plats i receptes a la seva manera. Demanen un tipus de tall o un altre. Nosaltres no treballem amb l’estandarització”, explica Eva Cano, directora de la companyia. Aquest producte a mida es podria pensar que demanda molta maquinària per donar-hi resposta. Però Cano ho desmenteix: “Les màquines mai no són tan precises i nosaltres optem per tenir una plantilla molt extensa, cada cop més, per oferir el producte a mida del client”.