Els comerciants perceben més afluència de consumidors i que aquests tenen una acitud més animada. Segons l'Indicador del comerç de Barcelona de la Fundació Barcelona Comerç i ESADE, també hi ha la percepció que hi ha més competència. Això sí, les xifres de facturació no pugen, però tampoc baixen més. S'ha quedat en un 0,5% negatiu. Per tot plegat, els representants del comerciants assegura que s'ha tocat fons, que ja hi ha un canvi de cicle i que les perspectives de futur són bones, sense ser eufòriques. Aquesta campanya de rebaixes d'estiu també està anant millor que l'any passat. Un bon símptoma, perquè durant aquests dies fan el 18% de la facturació de tot l'any. Però amb l'estiu ha arribat la polèmica sobre què fer l'any que ve. stand up: "Sobre les negociacions que començaran a la tardor per decidir què fer els diumegnes de l'estiu l'any que ve, asseguren que hi assitiran amb unes línies vermelles ben marcades." "la línia vermella és diumenges fins les 18h" De moment, expliquen que els diumenges que s'han obert no han anat tan bé. "molts eixos no han obrt, i els que ho hanf et els ha anat fluixet" També han parlat sobre la possible obertura de diumenges que conicideix amb grans celebracions, com ja va passar amb el saló Alimentaria o quan arriben importants creuers a la citutat, i que no van donar bons resultats. En referència al Mobile World Congress, de moment la Fundació Barcelona Comerç diu que percep que no seria un diumenge de gaires vendes.

L’indicador dóna bones sensacions a un sector molt afectat per la crisi i, segons la percepció dels comerciants, l’afluència de compradors està creixent així com l’actitud dels clients pel que fa a l’acció de compra. Les vendes encara no milloren, però cauen menys: el descens se situa en 0,5%, mentre que el 2014 la caiguda va ser del 0,8%.

El president de la Fundació Barcelona Comerç, Vicenç Gasca, ha explicat que el comerç barceloní comença a notar el canvi positiu en la tendència de vendes i en l’actitud dels consumidors, encara que creu que “queda molt camí per recuperar el posicionament anterior a la crisi”. El director de l’estudi, Josep Francesc Valls, ha afegit que, amb uns quants mesos de retard, el sector comercial “se suma als símptomes de millora del consum”.

L’ICOB apunta que ha crescut la competència en alguns sectors, com el de l’alimentació i equipament de persones i les bones perspectives es fonamenten tant en la millora dels ingressos com en la reducció dels costos. Amb aquestes dades, el proper trimestre que ve es preveu una certa tranquil·litat, encara que els comerciants no mostren gaire eufòria respecte a l’actitud dels consumidors, les vendes i els preus.

L’estudi també ha analitzat la primera setmana de rebaixes d’estiu en què la facturació s’ha incrementat un 0,53% respecte al mateix període de l’any anterior. L’Indicador del comerç de Barcelona (ICOB) es realitza amb sondejos trimestrals a uns 500 comerços dels principals eixos de la ciutat de sectors com l’alimentació, equipament personal, equipament de la llar, serveis professionals, oci i cultura.

Obertura els diumenges d’estiu

Vicenç Gasca s’ha referit també a les negociacions que començaran a la tardor entre el sector i el consistori per decidir què es fa els diumenges d’estiu de l’any que ve. De moment, aquest any els diumenges festius poden obrir les botigues de 17 eixos comercials que es consideren zona turística i només fins a les 18 h. Segons Gasca, aquesta és la seva línia vermella; no volen que s’ampliï l’horari. En tot cas, que es redueixi. De fet, ha assegurat que aquest any la valoració dels diumenges oberts és desigual. Diu que no han obert tots els eixos i que, els que ho han fet, no els ha anat molt bé.