El conflicte laboral al món de l’estiba fa temps que s’arrossega, però l’aprovació de la reforma del sector al Congrés dels Diputats -ara fa una mica més de dues setmanes- ha fet mobilitzar la Coordinadora Estatal de Treballadors del Mar i també Comissions Obreres i UGT. Aquest dimecres s’ha produït el segon dia de vaga als ports de l’Estat d’un total de vuit dies de mobilitzacions. En una assemblea informativa al Port de Barcelona a l’inici de la jornada, els sindicats de treballadors de l’estiba han previst “una afectació brutal” i han demanat “responsabilitat als partits polítics i la patronal” perquè no s’arribi a la següent jornada de vaga, convocada per aquest divendres. Un dels representants dels estibadors, Albert Gil, assegura que “ja tenen la llei que demanaven i ara han de complir amb els compromisos que van adquirir” en relació a la subrogació de tots els treballadors que actualment estan contractats als ports espanyols.

Com ja va passar dilluns, 5 de juny, les aturades s’han fet en hores alternes, és a dir, durant una hora hi ha activitat amb normalitat, però l’hora següent no n’hi ha, i així successivament. Aquest esquema es repetirà els dies 9, 19, 21 i 23 i els dies 14 i 15 les aturades seran ininterrompudes, de 24 hores. El motiu de la discòrdia és la nova llei del sector que el liberalitza, tal com va ordenar la justícia europea.

El Govern espanyol adverteix dels riscos de la vaga

Des del Saló Internacional de la Logística, aquest dimarts el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha fet una crida a les parts -patronal i sindicats- perquè s’asseguin a la taula de negociació per arribar a un acord. A més, De la Serna ha advertit dels efectes de la mobilització perquè “hi ha empreses que han derivat el trànsit a altres ports de fora d’Espanya amb el risc que això es converteixi en permanent”. Ha afegit que “no és bo que per arribar a un acord et pressionin amb una vaga que genera tensió entre les parts”.