Un equip de barcelonins han creat una aplicació per a telèfons mòbils per ajudar els ciutadans a trobar establiments on comprar productes a granel. Es diu Go Zero Waste i l’objectiu és reduir els envasos de plàstic, com ara safates o ampolles. La filosofia és fer la compra utilitzant sempre els mateixos envasos en lloc de comprar productes amb plàstic d’un sol ús. La iniciativa va sorgir de la pròpia necessitat d’un dels fundadors, Martí Morató, i la seva parella. “Quan anàvem a comprar hi havia molts embolcalls de plàstic i volíem facilitar que la gent trobés on anar a comprar aquests productes de forma més sostenible“, explica.
L’aplicació indica on hi ha comerços que venen productes com ara carn, peix, fruita, sabó o cosmètics, però sense envasos de plàstic. L’eina tecnològica treballa a partir de la ubicació de l’usuari i indica els establiments més propers. Per crear-la, van tenir l’assessorament de la UOC i van engegar una campanya de micromecenatge en la qual demanaven 10.000 euros de finançament. Finalment, en van aconseguir 12.000. L’app és gratuïta i està disponible tant a Android com a iOS. En un mes des del llançament ja ha aconseguit unes 3.000 descàrregues.
Els establiments s’hi engresquen
En total, l’eina disposa d’una base de dades de més de 250 botigues d’una vintena de ciutats espanyoles, gran part de les quals són a Barcelona. Segons els creadors, ha estat força fàcil aconseguir que els empresaris que ja tenen establiments amb opcions sostenibles se sumin al projecte. Entre les botigues que s’hi troben, hi ha per exemple La Lleteria del Clot. Els clients poden portar el seu propi recipient i a l’establiment els el reomplen de llet fresca pasteuritzada. “Cada vegada hi ha més gent que opta pel vidre, és una manera còmoda per portar-lo a casa, quan han acabat el netegen, el porten cap aquí, els el reomplim i és una manera de reduir els plàstics monoús”, detalla el propietari de la lleteria.
L’equip de Go Zero Waste creu que els empresaris han d’afegir-se a la reducció del plàstic i que, per això, cal que els consumidors pressionin. Consideren que si hi ha demanda, l’oferta s’acabarà adaptant. Però alguns botiguers que ja dispensen a granel van més enllà i apunten que cal conscienciar els mateixos productors. “Costa molt trobar coses sense plàstic perquè fins i tot a nosaltres ens venen coses amb plàstic, costa molt fer-lo fora i substituir-lo per sacs, cartró o paper“, afirma Daniel Fernández, venedor de la botiga A Pes, un altre dels establiments que apareix en l’aplicació.
Reduir en lloc de reciclar
Aquesta iniciativa apunta que la majoria de plàstics acaben al mar, en rius o bé abocadors i no s’arriben a reciclar mai. Per això, defensen que la millor solució és reduir-ne l’ús, no tant llençar-los al contenidor correcte. “Arribes a la conclusió que el verdader impacte no és tant reciclar sinó evitar que aquest residu es generi“, explica la responsable de comunicació de l’aplicació, Magda Cebrián. Per això, conclouen, cal concentrar els esforços en la prevenció.