Per Xavier Fageda, catedràtic d’economia de la UB, fer l’ampliació de l’aeroport del Prat al damunt dels terrenys protegits de la Ricarda és “inevitable”. De fet, Fageda assegura que és “l’única opció tècnicament viable” per fer créixer l’aeroport, després que es descartés fer una pista nova al mar, i perquè estendre les infraestructures a prop de les zones urbanitzades de Gavà i Castelldefels (a l’extrem sud de l’aeroport) requeriria fer un aïllament acústic per no molestar els veïns.

Per tot plegat, l’ampliació proposada per Aena s’erigeix com l’única possible: “Si volem fer una ampliació que augmenti la capacitat real de l’aeroport, és inevitable l’afectació de la Ricarda“. Per això, Fageda creu que plantejar una altra forma d’ampliar l’aeroport amb els 1.700 M € d’Aena és un debat estèril: “El debat ha d’estar entre si fem l’ampliació o no, perquè sí la fem afecta la Ricarda”.

Ampliar per evitar el col·lapse

A més, el catedràtic d’economia és taxatiu a l’hora d’avisar que si no s’aprofita l’oportunitat d’ampliar ara l’aeroport, suposaria “hipotecar a llarg termini” el creixement de l’aeroport i “posar fre al creixement econòmic de Barcelona“. En aquest sentit, Fageda ha recordat que abans de la pandèmia l’aeroport de Barcelona-el Prat ja tenia problemes de gestió perquè estava pràcticament saturat.

En paral·lel a ser partidari de fer créixer l’aeroport al damunt de la Ricarda, Xavier Fageda també aposta per incrementar els impostos ambientals per desincentivar l’augment de demanda de viatges en avió sense haver de limitar l’oferta de l’aeroport.

Haver protegit la Ricarda, error de base

Preguntat per la complexitat de l’ampliació de la infraestructura del Prat de Llobregat, Fageda considera que s’han produït dos errors a l’hora de plantejar l’entorn de l’aeroport: “Primer, haver fet zones urbanitzables tan a prop i, segon, haver protegit la zona de la Ricarda“. De fet, el catedràtic apunta que l’aeroport es va construir abans que les urbanitzacions de l’entorn.

Pel que fa a la zona humida de la Ricarda, Fageda afegeix que és un terreny protegit creat de forma artificial, que es va decidir incloure a la Xarxa Natura 2000. En cas que Aena acabi fent créixer la tercera pista del Prat al damunt, la gestora estarà obligada per llei a compensar els terrenys envaïts amb més terres protegides. Una operació que “tècnicament no té cap complicació“, al parer de Fageda.