L’últim concert ha estat un no concert. La reivindicació ha estat una mena de performance simbòlica filmada, però sense música. “El cap de cartell ha estat el silenci. El silenci serà cap de cartell de moltes sales si les administracions no posen sobre la taula una solució”, explica Carme Zapata, gerent de l’ASSAC, l’Associació de Sales de Concerts de Catalunya. Les sales de música segueixen denunciant que estan tancades des del 7 de març i que passen per una situació molt precària.

Fa setmanes que l’ASSAC i la seva homòloga a Espanya, l’ACCES (Associació Cultural Coordinadora Estatal de Sales Privades de Música en Directe), havien anunciat #elultimoconcierto, un gran concert en línia des de més de 125 sales de tot l’estat, moltes de les quals barcelonines. Si inicialment els artistes participants eren un enigma, en els darrers dies s’havien fet públics alguns noms.

Però la sorpresa ha estat que no hi ha hagut concert i que el protagonista ha estat el silenci. Algunes sales han aparegut amb l’escenari il·luminat però sense artistes. En d’altres, com a l’Apolo, els músics han sortit a l’escenari però ni han cantat ni han tocat, o si ho han fet, no se’ls sentia. “El darrer concert ja ha tingut lloc en moltes sales que no tornaran a aixecar la persiana. Moltes altres no passaran del Nadal. Ens ha semblat que havíem de fer arribar el missatge d’una manera colpidora per tal que s’entengui que el nostre crit d’auxili no és de mentida”, rebla Zapata.

Sobre les mesures de les noves fases de desescalada a Catalunya, l’ASSAC es mostra cautelosa i espera a llegir la lletra petita del decret quan estigui publicat, per bé que “amb un límit de 600 persones d’aforament les sales grans ho tindran complicat. Per a les petites serà més viable obrir amb un 50 % de l’aforament”, explica Zapata.