El Pati Llimona ha acollit la inauguració de Cine Migrantes, festival de Cinema i Formació en Drets Humans de les persones migrants. Un certamen amb seu a l’Argentina, on fa una dècada que se celebra, que des de fa sis anys té també representació a Barcelona. Enguany es projecten 26 pel·lícules que van ser a la secció competitiva del darrer festival argentí. Sessions gratuïtes a espais com la Filmoteca, el Zumzeig, l’Institut Francès o Sant Felip Neri. Cintes que qüestionen les relacions nord-sud i centre perifèria i conviden a repensar un futur possible transcendint el discurs occidental. En aquest sentit és destacable la presència de pel·lícules que proposen una nova lectura de la ciència-ficció com a gènere.

Adirley Queirós, convidat especial

La sessió inaugural al Pati Llimona ha començat amb una punyent performance de Sílivia Albert Sopale però la primera projecció ha estat la de ‘Era Uma Vez Brasilia’, del brasiler Adirley Queirós. Al 1959, un navegant intergalàctic  té la missió d’assassinar el president Kubitschek el dia d ela inauguració de Brasília per permetre un futur diferent (Brasília és per Queirós símbol d’una societat discriminatòria). Però la seva nau aterra al 2016 a Ceilândia, la ciutat satèl·lit de la capital brasilera, on troba un escenari apocalíptic després de l’atzucac de Dilma Roussef. El realitzador s’apropia de l’ estètica de ciència-ficció amb finalitats polítiques. De Queirós es projecten també ‘Branco Sai, Preto Fica’ (amb un argument amb punts de contacte)  i ‘La cidade é uma só’. Retrobem ciència-ficció en la cloenda, on el camerunès Jean-Pierre Bekolo presentarà ‘Les saignantes’. Cine Migrantes inclou una exposició de l’artista afrocatalà Sergio Aparicio sobre la negritud (Pati Llimona) i taules rodones amb convidades com la sociòloga francesa Fatima Oussak i el periodista marroquí Omar Radi.