El MNAC vindica la figura d’Oriol Maspons (1928-2013) com un dels grans fotògrafs espanyols de la segona meitat del segle XX. L’exposició, que desplega material inèdit, du per títol ‘La fotografia útil’, en al·lusió a la fotografia aplicada, no pensada per a la contemplació artística, que defensava Maspons. Es tracta de la primera retrospectiva realitzada a partir del fons que Oriol Maspons va dipositar al MNAC el 2011, integrat per 7.000 fotografies en paper. D’aquestes, se n’exposen més de 500, algunes inèdites.

Maspons i la fotografia útil

La mostra està organitzada en dos grans apartats, el primer dedicat a l’etapa amateur de Maspons, que és precisament el que mostra més material inèdit.  Imatges barcelonines, d’Eivissa, on va conèixer el fotògraf professional René Petit i la model Monique Koller, o del viatge a París on va entrar en contacte amb mestres com Cartier-Bresson o Bassaï. Maspons era encara un membre de l’AFA, Associació de Fotògrafs Afeccionats, de la qual seria expulsat per no combregar amb la visió d’una fotografia per al gaudi artístic. Maspons, per contra defensava una fotografia aplicada, una fotografia pensada, sobretot, per ser impresa. El segon àmbit de l’exposició, dedicat ja a la fotografia professional, no segueix un ordre cronològic, sinó que s’estructura per àmbits de treball o publicació: foto publicitària, moda, cobertes de discos, de llibres, foto-llibres, reportatges per a publicacions com ‘Gaceta Ilustrada’ o ‘Interviu’, etc… L’exposició roman al MNAC des del 5 de juliol de 2019 al 12 de gener de 2020.