(ANC/Redacció) Comiat provisional, aturada momentània o adeu temporal és un lèxic en auge en la indústria musical catalana. Els punts i seguit en les carreres artístiques de les bandes ha passant ser una excepció a esdevenir la norma. Els últims anys, el nombre de grups que han anunciat aturades s’ha multiplicat. En són exemple els Stay Homas, Manel, Els Catarres, Doctor Prats, Love of Lesbian, Rigoberta Bandini, Cesk Freixas, Xavi Sarrià o Da Souza, entre d’altres. Experts musicals, responsables de segells i periodistes atribueixen a l’ACN la situació a una estratègia a cavall del context sorgit de xarxes socials i el màrqueting. Així, fa menys d’una dècada, desaparèixer dos anys per preparar disc i iniciar gira s’entenia com a “normal” i ara cal justificar-ho.

Manel, un grup “en pausa”

Si alguna aturada artística ha ressonat amb força els últims mesos, però, ha estat la del grup Manel, que al març passat va baixar dels escenaris i va aturar la seva activitat “fins a nova ordre i més temps de l’habitual”. Va ser després de la gira de presentació del seu cinquè disc, ‘Per la bona gent’. Els quatre membres de la banda han continuat treballant en projectes personals i el líder del grup publicarà un disc en solitari i ha anunciat una gira de concerts.

Retorns també “indefinits”

No només les aturades són indefinides, sinó que alguns retorns, com els de Sopa de Cabra o Antònia Font, també han vingut per quedar-se als escenaris per un temps indeterminat. Totes dues bandes van anunciar que tornaven a la càrrega puntualment després de peticions reiterades dels seus fans i s’hi ha acabat quedant més temps del previst inicialment.

Txarango, Serrat o Zoo, adeus definitius

Els artistes que sí que sembla que hagin tancat etapa són Joan Manuel Serrat, Txarango o Maria Arnal i Marcel Bagés, que han dit adeu dels escenaris de manera més definitiva. A aquests, s’hi afegeix un cas recent, el del grup valencià Zoo.

Comunicar-se amb el públic o màrqueting musical?

Segons el codirector del segell discogràfic Halley Records, Marc Isern, els músics del país s’han guanyat “a pols” prendre les decisions que considerin adequades. A falta d’unes condicions laborals dignes que sí que tenen els artistes de països propers com França, la “travessia del desert” per la que circulen quan acaben una gira i no comencen la següent és “molt dura”, detalla a l’ACN. Les bandes que canten en català tenen com a territori “natural” principalment Catalunya, un fet que suposa un hàndicap perquè la “territorialitat tan marcada obliga, en part, a parar de tant en tant”.

El codirector de Halley Records elimina el component pejoratiu davant l’eventual incentiu econòmic que pugui generar l’anunci d’una aturada sense temps concret. “En el context de final de gira, on solen tenir menys concerts i, per tant, es venen menys entrades, per què no ho poden compensar venent els catxets o les entrades més cares? Al cap i a la fi és normal que avisin els fans que tardaran a tornar-lo a veure” detalla a l’ACN.

En una línia similar s’expressa el cap de cultura del diari ‘Ara’, Xavier Cervantes, que explica que darrere del concepte d’aturada indefinida hi ha una sèrie de necessitats. En primer lloc, la de comunicar-se amb el públic, que necessita saber “constantment” què està fent l’artista o el grup en qüestió. “Anunciant una aturada indefinida ja li estàs comunicant alguna cosa i deixes tranquil el públic perquè l’avises d’allò que passarà”, detalla a l’ACN.

En segon lloc, hi ha també la necessitat de generar “expectatives”, en el que es pot interpretar com una estratègia de màrqueting. “No és el mateix anunciar una gira normal que anunciar una gira on al final hi haurà una aturada indefinida, que no vol dir que sigui definitiva”, adverteix.

En una línia similar s’expressa Xavi Canet, cap de comunicació i premsa de la discogràfica U98 Music, que reconeix que els artistes anuncien més aturades o pauses en les seves carreres, que també atribueix a la irrupció de les xarxes socials, on els seguidors necessiten saber i els artistes comunicar “tot el que els envolta i tot el que els passa”. “Hi ha hagut un canvi d’hàbits i a l’artista se li demana que cada mes presenti una cançó nova, tot és molt més immediat”, detalla.

El també responsable de comunicació de segell, Microscopi, Carles Moreno, creu que els grups que diuen que s’aturen temporalment ho fan per dos motius: l’esgotament davant la necessitat d’estar creant música i fent gires i pel benefici econòmic que té.