L’excantaor Francisco Contreras, de nom artístic Niño de Elche, segueix explorant els límits de l’heterodoxia més radical. Ara amb ‘Colombiana’, disc que ha presentat al Teatre Grec. L’exflamenc, com ell mateix es qualifica, s’ha tret de la màniga una col·lecció de cançons que als puristes d’una i altra banda els deu semblar un manual per triturar gèneres. El cert, però, és que ‘Colombiana’ és fruit d’una col·laboració amb el músic i productor de Bogotà Eblis Álvarez. El punt de partida eren els “cantes de ida y vuelta”, o sigui, els que van fer un doble viatge abans d’incorporar-se al codi flamenc del XIX. Però ni el Niño de Elche és un cantaor ortodox ni Eblis, el típic músic llatí, per tant, “s’ha d’entendre això d’anada i tornada des del punt de vista de dos artistes del segle XXI amb internet com a vaixell de viatge primordial”, segons que ha comentat ell mateix.
D’ayahuasca, caramels de cocaïna i ‘Muermo’
Les lletres de les cançons són reflex d’aquest diàleg cultural. Parlen d’esclavisme, però també d’ayahuasca o de caramels fets amb mentol i cocaïna, de consum força habitual fa un segle (els anunciava el cantaor Antonio Chacón com a remei per a la veu). Destaca una aportació catalana: ‘Muermo’, tema que parla de la síndrome d’abstinència i que manlleva la lletra d’un poema de Jordi Pope (Jordi Barba, poeta contracultural, 1953-2008) que li va donar a conèixer David Castillo.
El cantant s’ha presentat amb músics diferents als que van enregistrar el disc, en un escenari decorat amb plantes i colors estridents, inspirat en el picó, les carpes de carrer que es munten per fer festes. Una vetllada, doncs, força psicodèlica que els assistents (una mica més de mitja entrada) no oblidaran.