L’artista visual barcelonina Marga Ximenez és una de les artistes que la comissària Chus Martínez ha seleccionat en la primera exposició del nou espai que ha obert a Barcelona, la Galeria Mayoral. L’equipament està dedicat a l’art més actual i complementa la galeria que ja tenen just al costat des de fa 35 anys, dedicada a l’art contemporani més històric, també al carrer del Consell de Cent. Aquesta primera mostra està dedicada al paper de la matèria en el procés creatiu i reuneix cinc dones de diferents països. Ximenez hi presenta produccions realitzades en els últims anys.
La petjada autobiogràfica
Les tres peces que Ximenez mostra són peces actuals, si es pensa en un lapse de temps una mica llarg. “De família i famílies” és la més antiga i data del 2001. En aquestes escultures, com en els seus projectes més recents, l’artista treballa amb elements recollits del seu entorn urbà o quotidià. Per això, d’alguna manera, les històries que explica es barregen amb la pròpia vida de l’artista.
Una de les peces (en la imatge superior) parla de l’emigració i les famílies desafavorides i de “com el poder s’exerceix sobre els més vulnerables”. Els matalassos que la formen pertanyen a la seva pròpia família, de fet, a tres generacions de la seva família: la mare, l’àvia i la besàvia. També expliquen una altra manera de viure, amb els pedaços i els sargits. Els sostenen unes fustes cobertes amb pa d’or “a mode de retaule”.
Un art compromès
Actualment, Ximenez se centra a fer un treball més compromès amb les seves preocupacions socials i polítiques. “Intento fer una feina més compromesa, una obra més compromesa”, explica.
“Diari de viatge” són petits mòduls, petits farcellets que configuren una columna que culmina amb un d’aquests farcellets. La tercera de les peces que presenta està volgudament relacionada amb el tema de la violència contra les dones, tan domèstica com denoten la vaixella i la roba trencades, com policial, expressada a través del llum que recorda els interrogatoris, les vexacions i tortures exercits contra dones.