El Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) s’incorpora per primera vegada als espectacles i les activitats que ha programat el festival Grec 2019. Ho fa amb la instal·lació d’un castell inflable a la Sala Oval perquè els nens a partir dels 6 anys, i també els adults, hi puguin passar una estona saltant. Hi poden saltar alhora entre 30 i 40 persones. L’atracció ideada pel coreògraf William Forsythe, ‘White Bouncy Castle’, estarà funcionant entre l’11 i el 28 de juliol (entrada 2 euros). Forsythe és un creador d’instal·lacions especials i d’objectes coreogràfics. Cesc Casadesús, director del Grec, ha explicat que l’atracció du un missatge amagat: “Si tots saltem de cop la cosa no funciona”.

Com és el castell inflable?

Amb aquest cub gegantí, un dels icònics “objectes coreogràfics” de Forsythe, el visitant és convidat a ser espectador i intèrpret per interaccionar amb l’espai a través del seu moviment i al so d’una composició musical de Joel Ryan. La instal·lació convida a la participació i trenca fronteres entre diferents arts (plàstiques, moviment, música), la qual cosa connecta amb la sensibilitat del MNAC, com comenta el seu director Pepe Serra. “Hi ha un encert enorme del Grec amb aquesta proposta, perquè no hi ha tantes coses de l’escala de la Sala Oval, i per la idea de barrejar disciplines en diàleg amb l’espai del museu”, ha argumentat.

El director del festival Grec, Cesc Casadesús, ha provat la instal·lació el mateix dia de l’estrena: “És molt divertit. Tornes a ser nen, i és meravellós que aquest espectacle/instal·lació pugui fer-te retornar unes sensacions tan divertides i grupals”, ha destacat Casadesús.

L’artista es va enamorar del MNAC

El director ha explicat que va ser el mateix Forsythe qui es va “enamorar” de l’espai i va decidir que la Sala Oval del MNAC havia de ser el lloc on instal·lar el seu castell inflable. És la primera vegada que porta el castell en un museu. La de Forsythe és una obra pensada en la participació de l’espectador que “s’ha d’involucrar”. El seu castell “li anava com anell al dit a la Sala Oval del museu”, valora Casadesús.

Forsythe ha explicat en alguna ocasió que un objecte coreogràfic “no és un substitut del cos, sinó més aviat un lloc alternatiu des d’on es pugui comprendre la incitació i l’organització possibles de l’acció”. William Forsythe, nascut a Nova York, va ser director del ballet de Frankfurt entre 1983 i 2004, i el 2005 va crear la seva pròpia companyia, The Forsythe Company. Més endavant va començar a destacar com a creador d’instal·lacions performàtiques i d’objectes coreogràfics.