Els treballadors del món de l’espectacle s’han sentit desemparats durant la pandèmia del coronavirus. És un sector molt precari i poc regularitzat, de manera que els seus professionals difícilment s’han pogut acollir a les ajudes anunciades per les diverses institucions. “Fa molts anys, com una dècada, que s’està parlant de l’estatut de l’artista”, tal com ha recordat el periodista, crític i escriptor Andreu Gomila durant una entrevista al programa ‘Reset’, de betevé.

Segons Gomila, es tracta d’un projecte que “fa anys que es discuteix”, però que “va quedar dins del calaix del Parlament i del Congrés dels Diputats”. El periodista lamenta que “no s’han fet els deures” i considera que per això “ara tothom s’ha quedat amb el cul a l’aire”.

França, un referent

Gomila ha explicat que el projecte de l’estatut de l’artista s’inspira en la legislació vigent a França, on hi ha una figura coneguda com “els intermitents de l’espectacle“. En el país veí, gràcies a aquest acord, si els professionals del sector treballen un mínim de 180 hores anuals, ja tenen dret a cobrar l’atur. “Treballes per temporada”, ha puntualitzat.

En canvi, a l’estat espanyol, assegura, “tot està pensat per ajudar les empreses, però no els individuals”. Per Gomila, “l’artista té molt pocs llocs on agafar-se”, alhora que les companyies teatrals, que són empreses, “han pogut accedir a crèdits”, la qual cosa vol dir, en definitiva, que “s’han endeutat”.