Coneguda amb el nom científic de “Cannabis sativa”, la marihuana és una planta amb potencial terapèutic però que també té efectes molt nocius en l’àmbit cognitiu, entre els quals destaca el deteriorament de la memòria, a més d’ansietat i dependència. Aquest fet ha impedit que s’avanci en l’elaboració de medicines basades en el THC d’aquesta planta, molt útil per “al dolor, les nàusees o l’ansietat”, indica Patricia Robledo, investigadora de l’Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques (IMIM).

L’estudi, elaborat pel Laboratori de Neurofarmacologia de la UPF juntament amb l’IMIM i publicat a la revista ‘PloS Biology‘, avança precisament en aquesta direcció. Els investigadors han descobert com obtenir efectes analgèsics del cànnabis i evitar alhora les alteracions de l’estat d’ànim i els efectes adversos en la memòria.

La investigació ha analitzat el funcionament dels mecanismes moleculars, i la interacció dels cannabinoides amb els sistemes receptors, i ha descobert com bloquejar les molècules que perjudiquen el sistema cognitiu. Aquest fet obre “noves possibilitats per dissenyar eines farmacològiques que permetin desenvolupar un ús terapèutic que eludeixi els efectes adversos”, afirma Rafael Maldonado, cap del Laboratori de Neurofarmacologia de la UPF.