És l'espot del tercer Dia Mundial de la Televisió a Catalunya. Resumeix en pocs segons l'essència d'aquesta edició. Una nova televisió que no es consumeix tant des d'aquest aparell com des d'altres dispositius i que obliga a adaptar els continguts als nous formats i públics, tal com ja està fent BTV. ROSA ALBA, directora d'Estratègia de BTV "BTV el que fa és adaptar-se aquests nous models de consum per produir d'una manera diferent. És a dir, si vas a una pantalla diferent a la tradicional, has d'adaptar aquests continguts audiovisuals i adaptar-los a totes les pantalles (...) Però fent sempre un discurs de televisió pública i de contingut de servei públic." Barcelona Televisió ha estat convidada a compartir la seva experiència en una jornada a Mataró que ha obert el popular Bruno Oro, des de fa cinc mesos també youtuber. I, a més, de casualitat. BRUNO ORO, actor, músic i youtuber "El mes de maig, quan vaig anar als Estats Units vaig penjar un vídeo a la cinquena avinguda, el vam penjar a YouTube i, aleshores, a la gent li feia gràcia, el compartia, i vaig fundar el meu canal de Bruno Oro Comedy (...) Hi ha molt joves que no veuen la televisió i que arriben a casa i es posen a veure els seus youtubers favorits o el que sigui. " Un exemple n'és la Mel Domínguez, que, amb 227.000 subscriptors a YouTube, viu dels vídeos que penja. MEL DOMÍNGUEZ, youtuber "Yo por ejemplo, cuando veo televisión, la veo a través de Internet. Busco los programas que quiero ver, en el momento en que quiero, en el momento en que puedo, y no tengo que esperarme al horario de emisión. Es mucho más cómodo." Això, però, no vol dir que la televisió, tal com s'entén ara, hagi de morir. Sempre, diuen els experts, tindrà un paper a l'hora de socialitzar. Per compartir amb família o amics allò que es vol veure i comentar al moment.

S’anomena generació Z i engloba els joves que ja han crescut amb internet. Ara tenen entre 14 i 22 anys i són els consumidors de la nova televisió. Són els que no l’acostumen a veure a l’aparell del menjador, sinó a tauletes, PC o mòbils: molts d’ells, de fet, només consumeixen vídeos de YouTube. També són els que volen decidir sobre el contingut que consumeixen i, en ocasions, els que creen tota mena de vídeos que després pengen a la xarxa. Sobre ells s’ha posat la lupa en la tercera edició del Dia Mundial de la Televisió a Catalunya, celebrat aquest divendres al TecnoCampus de Mataró. Un espai de debat i reflexió que enguany s’ha centrat en les noves maneres de consumir material audiovisual i en com totes les cadenes s’estan movent per adaptar-se als formats que imperen a la xarxa.

Una transformació que ja està fent la televisió pública de Barcelona. Segons la directora d’Estratègia de BTV, Rosa Alba Roig, “el que fa és adaptar-se aquests nous models de consum per produir d’una manera diferent. Si vas a una pantalla diferent a la tradicional, has d’adaptar aquests continguts audiovisuals a totes les pantalles. Però fent sempre un discurs de televisió pública i de contingut de servei públic.”  Roig, que ha estat una de les ponents de les jornades apunta, però, que la televisió tal com s’ha entès sempre no morirà mai, perquè “al final són pantalles de socialització. Tot allò que volem veure col·lectivament, amb família o amics, i que volem comentar a l’instant té sentit que se segueixi veient en aquest aparell.”

El 1996 l’Assemblea General de les Nacions Unides va decidir declarar que el 21 de novembre Dia Mundial de la Televisió. Des de’n fa tres, l’efemèride se celebra amb aquesta trobada a Mataró que organitzen el TecnoCampus, el Clúster Audiovisual de Catalunya i l’Associació Graus-TIC, en col·laboració amb el Consell de l’Audiovisual de Catalunya o el Grup Lavinia, entre d’altres.