Cinc grups de 10 estudiants cadascun han participat a la competició, que ha analitzat la capacitat dels alumnes de dissenyar el sistema de control i comunicació dels aparells en un entorn de treball en equip. El desenvolupament dels projectes presentats té dues funcions principals: la primera i més òbvia és servir de plataforma educativa els futurs enginyers, i l’altra és posar a prova la tecnologia vinculada a l’àmbit de les “smart cities”.

Concretament el repte consistia en fer un recorregut concret i volar a través de l’automatització, sense control remot. Per aconseguir-ho, els estudiants han escrit programació i l’han insertat al telèfon mòbil, que s’ha situat just a a la base del quadcòpter. Un cop programades les coordenades s’ha accionat el dispositiu perquè fes el recorregut marcat. Al llarg del vol, el quadcòpter ha fet fotografies i ha mesurat certs nivells de contaminació de l’aire. Un altre dels reptes del concurs era constituir un equip internacional i treballar amb persones que abans no es coneixien.

Pel que fa a la tecnologia l’esforç ha estat la integració dels diversos components: telèfon mòbil, plataforma arduino i també una plataforma de sensors, amb mesures de pol·lució i imatges. En aquest sentit, s’ha intentat dissenyar una estructura en què intervinguessin moltes disciplines diferents. D’aquesta manera els estudiants internacionals han tocat tant la vessant d’aeroespai com la part mecànica, electrònica i de telecomunicacions.

El concurs s’emmarca en els actes de la 10a Conferència Internacional CDIO, que debat sobre l’aplicació a les escoles d’enginyeria del marc educatiu CDIO. Les inicials del projecte són Concebre, Dissenyar, Implantar i Operar, competències d’interès per als enginyers.

La iniciativa CDIO, nascuda al Massachusetts Institute of Technology (MIT), considerada la millor universitat tecnològica del món, estudia com formar els enginyers per reduir el decalatge entre la formació que tenen i les necessitats de la indústria. Es tracta d’una metodologia que planteja renovar el pla d’estudis d’enginyeria i que acaba amb sistemes complexos com seria un quadcòpter, en què s’han d’interrelacionar diversos elements per elaborar-lo.