Les Cocoro semblen unes calces normals però no ho són. Rere aquest disseny hi ha dues capes internes de teixit tècnic que permeten absorbir la menstruació i el fluix vaginal, i fins i tot les petites pèrdues d'orina. Són absorbents, i també antibacterianes i transpirables i, per tant, neutralitzen l'olor. Un producte innovador que vol fer més fàcils els dies de la menstruació. EVA POLÍO, codirectora de Femmefleur "Quan li expliques a una dona que estan pensant en fer unes calces per a la menstruació, l'imaginari és una cosa ortopèdica, lletja, incòmoda, quan després li ensenyes, la reacció és que això no pot funcionar, doncs sí funciona." Les impulsores són quatre dones, fundadores de la cooperativa Femmefleur. Des de fa cinc anys comercialitzen un altre producte per a la higiene femenina: la copa menstrual. Una experiència que els ha servit per crear un producte extern que fos còmode, que no generés residus i que no fes canviar d'hàbits a les dones. CLARA GUASCH, codirectora de Femmefleur "Hi haurà dones que podran utilitzar les calces Cocoro com a producte únic, d'altres no, alguns dies de la menstruació preferiran combinar-les amb altres productes interns com una copa o un tampó." Per produir les Cocoro han llençat una campanya de micromecenatge a través de Verkami que ha estat un èxit. En només tres dies han assolit l'objectiu inicial de 21.000 euros i per això ara han fixat una nova meta, els 90.000. CLARA GUASCH, codirectora de Femmefleur "Això confirma que els productes que hi ha actualment per a la menstruació són massa pocs." Un diagnòstic que comparteix la primera associació a Barcelona que es dedica a difondre i promoure l'ús de productes alternatius per a la higiene femenina. JAZMINA GARCIA, vicepresidena de l'Associació per a la Difusió de la Copa Menstrual i la cultura femenina "Només coneixes el que veus i si a la tele només apareixen els producte bàsics i les marques de tota la vida, no tens gaire opcions per escollir." Per això, celebren l'arribada de les Cocoro, les primeres calces per a la menstruació de tot Europa i que seran 100 % barcelonines.
Les Cocoro semblen unes calces normals amb un disseny bonic i modern que, gràcies a dues capes internes de teixit tècnic, permeten absorbir la menstruació i el fluix menstrual, i fins i tot les petites pèrdues d’orina. Són absorbents, i també antibacterianes i transpirables i, per tant, neutralitzen l’olor.
Quatre emprenedores catalanes
Les impulsores del projecte, quatre dones, les barcelonines, Eva Polío i Clara Guasch, i Laida Memba i Cristina Torres. La idea, explica una d’elles, va sorgir de la necessitat d’un “producte extern, còmode, que no fes canviar d’hàbits a les dones, però que també fos respectuós amb el medi ambient i no generés residus”. Per això, van pensar en unes calces.
Les creadores reconeixien que al principi el producte genera força preguntes. “Quan li expliques a una dona que estan pensant en fer unes calces per a la menstruació, s’imagina una cosa ortopèdica, lletja, incòmoda”, explica Eva Polío. “Però quan veuen les Cocoro, la primera reacció és de sorpresa i després de dubte. Es pregunten si funcionen”. Les seves creadores han fet proves i asseguren que funcionen i que la resposta de les dones que les han utilitzat és molt positiva.
L’aventura va començar el 2011, quan les quatre emprenedores van fundar la cooperativa Femmefleur. En aquests cincs anys han fet un treball important per difondre i comercialitzar la copa menstrual. L’experiència els ha servit per descobrir moltes de les necessitats de les dones amb relació a la menstruació i els seus hàbits. “Vam detectar que hi havia una necessitat tenir un producte extern alternatiu a la compresa o el Salvaslip, de la mateixa manera que la copa menstrual és una alternativa al tampó”.
Èxit a Verkami
De moment la marca barcelonina té tres models disponibles dissenyats per una especialista en roba íntima, Rosario Puñales. Per produir-les han llançat una campanya de micromecenatge a través de Verkami que ha estat un èxit. En menys de dos dies han assolit l’objectiu inicial de 21.000 euros i per això ara han fixat una nova meta, els 90.000.
Això els permetrà ampliar la producció inicial, fixada en 1.500 calces, i també les talles, que aniran des de la XXS fins a la XXL. “N’estem encantades”, afirma Clara Guasch, que també diu que “això confirma que els productes que hi ha actualment per a la menstruació són massa pocs”.
Demanen més alternatives
Des de l’Associació per a la Difusió de la Copa Menstrual i la cultura femenina celebren l’arribada de les Cocoro, perquè qualsevol producte nou és una alternativa que permet que les dones puguin escollir. La vicepresidenta de l’entiat, Jazmina Garcia, assegura que “encara hi ha una mentalitat molt masculina” i per això no s’han destinat recursos a la investigació i la creació de nous productes per a la higiene femenina.
Critica també que als mitjans de comunicació majoritaris només hi apareixien els productes més clàssic i les marques de sempre, fet que impedeix que les dones puguin escollir.