En quines zones de Barcelona es podrien instal·lar centres comercials? Quines rutes per la ciutat fan els creueristes que arriben al port? Com es podria millorar la regulació del tràfic a les rondes? Les respostes a aquestes preguntes es poden extreure d’anàlisis de dades en brut o genèriques que Telefónica obté de les diverses antenes de telefonia instal·lades a la ciutat. Segons fonts de l’empresa, es tracta de projectes que analitzen dades col·lectivament i, per tant, no suposarien la vulneració de la privacitat dels usuaris. Un camí en què la companyia encara està experimentant.

Com funciona?

Les antenes instal·lades a Barcelona recullen informació sobre el nombre de telèfons mòbils connectats en una zona, així com la procedència dels aparells: si són de companyies australianes, alemanyes o sueques. Els terminals oberts estableixen una connexió constant amb les antenes – quan reben una trucada, envien un SMS, busquen cobertura o són usats com a GPS – que dóna dades sobre la localització i l’ús del telèfon. Fonts de Telefónica expliquen que els projectes tindrien l’objectiu de donar valor precisament a aquestes dades i monetitzar-les, és a dir, utilitzar la informació amb fins empresarials.

Una de les conclusions que es poden extreure, per exemple, és que les dades de connexions mòbils a la zona de la Vall d’Hebron segueixen el mateix patró que les zones amb comerços i, d’aquesta informació, se n’extreu que s’hi podria instal·lar un centre comercial.

El centre de Barcelona

La informació s’ha fet pública en la presentació del nou portal web de Telefónica a Barcelona, que inclou informació sobre l’activitat del centre d’R+D de Barcelona, al qual l’empresa ha destinat 40 M €. El portal també inclou informació útil per als usuaris sobre els projectes que du a terme i, per exemple, publica aquest vídeos sobre el “big data” i quins usos té.