En només un any, el 2017, Barcelona ha aparegut en 5.334.526 publicacions a les xarxes socials, la qual cosa representa un increment del 64,3 % respecte a l’any anterior i un 148 % respecte al 2015. La presència de la ciutat als canals digitals ha crescut de manera exponencial, en bona part per dos fets que han marcat especialment la ciutat: l’atemptat de la Rambla i la situació política a Catalunya.

El futbol i el Barça, al marge

L’informe s’ha construït a través de la recopilació de totes les publicacions originals que inclouen la paraula “Barcelona” i l’acrònim “BCN”. L’Oficina Municipal de Dades ha analitzat les principals xarxes socials, també webs i blogs, i els portals informatius de notícies.

Per millorar la fiabilitat de les dades, s’han filtrat les mencions fetes per robots i l'”spam”. També s’han exclòs les relacionades amb el futbol en general, i el Barça en particular, perquè pel seu gran volum podrien esbiaixar excessivament els resultats.

Twitter és el canal preferit

La majoria de les mencions sobre la ciutat arriben des de Twitter. Amb una diferència significativa, el 66, 3 % de les publicacions originals relatives a Barcelona provenen d’aquesta plataforma. Amb tot, el 2017 es constata una davallada lleugera del seu pes. En segona posició, els canals informatius de notícies, i després, Instagram, amb un creixement significatiu, d’un 6 %, que li han permès passar del setè al tercer lloc del rànquing.

Els esdeveniments amb més impacte

L’estudi també detecta continuisme en molts dels esdeveniments que projecten internacionalment la ciutat: el Mobile World Congress, les Festes de la Mercè o els festivals Sónar i Primavera Sound. Però també hi ha sorpreses, com les mencions sobre Barcelona que va generar la pel·lícula filipina rodada, en part, a la ciutat: ‘Barcelona, untold love story’, que van generar moltes mencions a aquest país asiàtic.

L’habitatge i el feminisme, temes d’interès

Més enllà del procés català, hi ha altres temes d’interès i debat polític en què es menciona la ciutat. Destaquen l’alt volum de publicacions al voltant de la immigració, el feminisme i l’habitatge. La preocupació creixent sobre la gentrificació i el preu dels lloguers també s’ha plasmat a la xarxa.

Una nova tendència d’aquest 2017 a les xarxes ha estat també la preocupació per la qualitat ambiental i la contaminació.