Quan va mudar-se fa 35 anys a la Gran Via li costava molt dormir. Albert Recuero reconeix que “calia posar-se taps” per agafar el son en una segona planta a tocar de la plaça de les Glòries. Amb els anys, però, va acabar acostumant-se a un flux de trànsit que mai no s’atura. Fins avui, el dia que s’ha obert el nou túnel de Glòries i els tres carrils de circulació que passen a pocs metres del balcó de l’Albert s’han buidat pràcticament del tot, en una imatge inèdita.

“La diferència és força notable”, assegura el veí. I remata amb un joc de paraules obvi: “Veiem la llum al final del túnel”, després de recordar que conviuen amb les obres dels túnels des de fa set anys, més encara si compten l’enderrocament de l’anella viària. La satisfacció de l’Albert contrasta amb l’enuig dels conductors que el primer dia feiner amb el túnel obert s’han trobat amb cues a la C-31 per entrar a la ciutat a primera hora.

Un pati on se senten els infants

Entre els beneficiats per l’eliminació del trànsit en superfície també hi ha l’Escola Casas, que està enganxada a una via per on circulaven 43.000 vehicles cada dia. Totes les aules de primària donen a la façana de la Gran Via i fa temps que tenen doble vidre a les finestres que els manté aïllats del soroll.

Al pati també hi ha una pantalla acústica metàl·lica i un mur de vegetació, reclamat per les famílies de la plataforma Respira Glòries. Tot i això, el so del pati avui ha canviat. “Ara sentim la canalla”, explica la directora, Núria Seguro. “Dies enrere sentíem molt més el trànsit”.

Vista aèria de la plaça de les Glòries, per primer cop sense trànsit privat per la Gran Via en superfície

La imatge d’una plaça de les Glòries pràcticament lliure de trànsit privat en tota la seva extensió (14 hectàrees) també té efecte col·laterals. En concret, al carrer de la Independència. Molts vehicles utilitzaven aquesta via per enllaçar la Gran Via amb el carrer d’Aragó. “Patim aquesta autopista urbana des de fa 10 anys”, explica Xavier Bernárdez, de la plataforma Prou Trànsit, que agrupa veïns d’Independència.

“Se’n va degradar molt la qualitat de vida, volem que torni a ser la d’abans”, diu Bernárdez. Sembla més a prop. Amb l’obertura del túnel, accedir al carrer de la Independència venint de la C-31 és ara impossible i, per tant, només veïns i vehicles autoritzats haurien de fer ara el gir que abans feien milers de vehicles.

Tot i que “encara és aviat”, Bernárdez reconeix que aquest primer matí “es comença a notar una mica” l’efecte. Adverteix, això sí, que “la lluita” no s’acaba i continuaran reclamant una reducció dels carrils de circulació, perquè “la contaminació no és un problema del nostre carrer, és una emergència climàtica”.