Els candidats a les eleccions municipals del 28 de maig s’han rendit a TikTok. D’una manera o altra, tots tenen presència a la xarxa social que creix més i la de referència per a la generació Z. Però per fer-hi què? Durant les darreres setmanes, hem vist Maragall i Colau fent d’estrelles convidades als canals de tiktokers de referència a Barcelona: Collboni marcant perfil en mobilitat al ritme de la música, i Trias fent els primers passos a la xarxa amb vídeos més clàssics. També hi és Grau replantant Collserola amb la banda sonora d”Indiana Jones’ de fons, Sirera anant en bicicleta i Parera posant el focus en les ocupacions.

“Ara tenim el mateix debat que vam tenir amb Instagram el 2012 i amb Twitter el 2009. És evident que hi han de ser, perquè aquesta xarxa ha guanyat la partida en el camp dels vídeos curts i subtitulats“, explica Xavier Tomàs, consultor polític especialitzat en estratègia a les xarxes socials. El repte que planteja als equips de comunicació és trobar un to proper, però que no soni forçat: “Cal trencar els tòpics que diuen que a Tiktok s’hi ha de ballar, o que és una xarxa només per a joves. Amb una estratègia continuada i utilitzant els hashtags adequats, és útil per fer arribar el teu missatge.”

Perfil propi o perfil de partit?

Els partits opten per estratègies diferents. Maragall no té compte propi, però apareix sovint al perfil d’Esquerra a Catalunya. Colau té perfil propi, en canvi, no apareix als vídeos de Barcelona en Comú. Collboni també té compte personal, i a part hi ha el del PSC a Barcelona. I l’equip de Trias ha optat per obrir un perfil amb el nom de la candidatura “Trias per Barcelona”, que no és personal del candidat i alhora es desmarca de Junts per Catalunya. Grau, de Ciutadans, Sirera, del PP, i Parera, de Valents, també tenen perfils diferents per a ells i per al partit, sigui d’àmbit municipal o català.

Qui acumula més seguidors és Colau, amb prop de 29.000 a mitjans d’abril del 2023; seguida per Parera, que en té 22.000. Totes dues amb desenes de vídeos penjats des de la tardor del 2022. En canvi, a la cua hi ha el perfil de “Trias per Barcelona”, amb 40 seguidors i només 4 vídeos. Tomàs adverteix: “Els equips no s’han de confiar. Ser-hi no significa tenir visualitzacions, ni tampoc arribar al públic a qui et vols dirigir.”

Ser l’estrella convidada, el repte més preuat

La majoria de candidats són a TikTok per difondre el seu missatge polític. Molts opten per convidar els usuaris a fer-los preguntes, que després responen en vídeo, o per fer-se veure en una faceta més quotidiana per generar proximitat. Maragall i Colau poden dir que han anat un pas més enllà, fins a aparèixer com a convidats en els canals d’El Xurrero de Barcelona’, ‘El Rafa de TikTok’ i en Rustem. Són perfils de caràcter barceloní, amb milers de visualitzacions: “Si ho pensem com si fos la televisió, és com si els haguessin convidat a un programa dirigit a un públic concret, i alhora, els veiem fent coses a què no estem avesats.”