Madrid va fer la setmana passada un pas important en favor de la lluita contra la contaminació. La ciutat va estrenar l’àrea Madrid Central, un espai de 4,70 km² amb la Puerta del Sol com a nucli central on s’imposen contundents restriccions de trànsit.

L’investigador del CSIC i expert en contaminació Xavier Querol explica que mesures similars a aquestes ja s’apliquen des del 2008 en 50 ciutats alemanyes. Seria possible traslladar aquestes restriccions a Barcelona?

El perímetre

Més enllà del centre històric l’àrea escollida a Madrid engloba alguns dels barris més coneguts de Madrid, com ara el dels Austrias, la Latina, Malasaña, Chueca, Lavapiés i Conde Duque. Aquí també hi ha edificis ministerials i els principals punts d’interès turístic. En total són 4,70 km², que si traslladéssim a Barcelona ocuparien tota Ciutat Vella i una part de l’Eixample.

O, en cas d’aplicar el perímetre a l’Eixample, quedaria emmarcat, per exemple, per l’avinguda Diagonal, la Gran Via, l’avinguda de Josep Tarradellas i el carrer de Tarragona.

Les restriccions

A Madrid Central els residents no tenen restriccions, però sí els vehicles que venen de fora. Els cotxes ecològics i híbrids hi poden circular, mentre que els que tenen les etiquetes B o C de la DGT també hi poden entrar, però han d’aparcar en aparcaments subterranis. Els vehicles sense etiquetes, és a dir, els més contaminants, hi tenen l’accés vetat.

A Barcelona actualment només s’activen restriccions en cas d’episodi de contaminació. La mesura no permet circular els cotxes sense etiqueta de la DGT, entre setmana i en horari diürn. Aquestes mesures es faran permanents a partir del 2020.

Les restriccions permanents, doncs, seran menys ambicioses que a Madrid, però en una àrea més extensa. I s’aplicaran a Barcelona més d’un any més tard. Per a Querol, aquesta és una clara mostra que a Barcelona “falta valentia política”. A Londres i París també s’hi estrenaran noves limitacions per reduir la contaminació aviat.