Paris, Madrid i Londres estrenaran noves restriccions per als vehicles més contaminants en els propers mesos. A la capital espanyola, per exemple, ja no podran circular pel centre els vehicles més contaminants, mentre que a Londres continuen apostant pels peatges controlats amb càmeres. També a Paris hi haurà canvis durant el 2019: l’àrea on s’apliquen restriccions s’ampliarà. En canvi a Barcelona, les restriccions en cas d’episodi de contaminació que van entrar en vigor a finals del 2017 no s’han activat ni un cop.

Madrid: compte enrere pel veto als cotxes al centre

Els madrilenys s’estan familiaritzant aquests dies amb un concepte clau que pretén reduir un 20 % els cotxes que circulen pel centre de la ciutat. És l’àrea de prioritat residencial (APR). A partir d’aquest novembre al centre de la ciutat quedaran vetats els cotxes de gasolina d’abans del 2000 i els dièsels d’abans del 2006. Només hi podran circular els veïns i comerciants, amb l’objectiu de reduir un 40 % la concentració a l’aire de diòxid de nitrogen.

És la mesura més recent que ha implementat l’equip de govern de l’alcaldessa Manuela Carmena, però no l’única. A això cal sumar-hi un complex varem gradual que fixa les limitacions que cal aplicar segons el grau de contaminació. En el cas més extrem de tots, es preveu que dins l’anomenada ametlla de Madrid (la zona que queda a l’interior de l’autovia M-30), només hi puguin circular cotxes ecològics o híbrids.

Londres: si contamines, pagues peatge

A Londres conviuen amb els peatges de congestió des del 2003. Això, a grans trets, significa que si vols contaminar, has de pagar. És l’anomenada “congestion charge”, que obliga a tots els conductors que vulguin entrar al centre de la ciutat entre setmana, sigui quin sigui el vehicle, a pagar 11,50 £, l’equivalent a uns 13 €.

Però això no és tot, perquè si tens un vehicle que les autoritats consideren contaminant has d’abonar un altre extra. Aquesta mesura s’extremarà encara més a partir del proper abril, amb un nou barem que limitarà l’entrada de cotxes de gasolina d’abans del 2005 o els dièsels d’abans del 2015. Els seus propietaris hauran de pagar un peatge de 14 € per endinsar-se al centre.

París: les restriccions s’estenen com una taca d’oli

La capital francesa estrenarà noves limitacions a partir del juliol del 2019. De manera permanent, a l’àrea que queda a l’interior de l’autopista A86, que limita el terme municipal de la ciutat, no hi podran circular els cotxes de gasolina d’abans del 1997 i els dièsel d’abans del 2001. En cas d’episodi de contaminació, les mesures en aquesta àrea s’extremen encara més.

L’alcaldessa de París, Anne Hidalgo, també ha apostat per la conversió en zona de vianants fins al punt d’haver de defensar la seva croada davant dels tribunals. Aquest octubre, la justícia francesa finalment va validar la pacificació de les ribes del riu Sena impulsades per Hidalgo, però l’alcaldessa no en té prou. Ja ha temptejat la possibilitat de pacificar per complet quatre districtes del centre de la ciutat.

I què està fent Barcelona?

De moment, està previst que, quan hi ha episodi de contaminació per diòxid de nitrogen, es restringeixi la circulació dels cotxes més contaminants dins l’anomenada zona de baixes emissions, compresa entre les rondes de dalt i de baix. Des que va entrar en vigor el protocol, l’1 de desembre del 2017, no s’ha activat cap vegada.

A partir del 2020 les restriccions per aquests mateixos cotxes, de gasolina d’abans del 2000 i de dièsel d’abans del 2006, passaran a ser permanents durant els dies feiners i en horari diürn. La lluita contra la contaminació també s’estén a Barcelona amb la implementació de pacificacions, com ara la superilla del Poblenou.