El nou president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, descarta limitar la xifra de creuers que arriben a la ciutat, tal com li ha demanat reiteradament el govern d’Ada Colau. “L’Ajuntament sap perfectament que la limitació de vaixells és un acord voluntari i que no hi ha capacitat per fer-ho”, ha dit Salvadó en una entrevista al programa ‘bàsics’. El màxim responsable de la infraestructura portuària diu que ara els esforços s’han de concentrar a “limitar els creueristes allà on generen congestió” i ha anunciat que en les properes setmanes “presentarem un projecte ambiciós per reduir l’impacte ambiental i de massificació dels creuers”.
“Estem compromesos a treballar de forma intensa per reduir l’impacte ambiental i la densificació de visitants en alguns espais”, ha afegit. Salvadó diu que venen “un parell d’anys de feina intensa i de coordinació entre totes les administracions”. “Hem de ser transparents i assumir els problemes que generen els creuers i aconseguir que els impactes negatius es redueixin”.
Repartir els visitants a zones menys congestionades
Salvadó ha recordat l’acord signat el 2018 per limitar el nombre de terminals però ha insistit que no es poden limitar els vaixells: “Tots som conscients que la limitació és un desideràtum polític”. Segons el màxim responsable del Port, ara cal concentrar els esforços a “reduir la densificació de visitants en alguns espais”. En aquest sentit s’ha alineat amb la proposta que el president de Turisme de Barcelona va avançar al ‘bàsics’ sobre la possibilitat que el Bus Turístic pugui entrar al port per recollir creueristes i repartir els visitants en diversos punts de la ciutat.
De fet Salvadó ha confirmat que s’ha reunit amb els representants de Turisme de Barcelona i també amb el regidor de Turisme i que estan tots d’acord que “hem d’evitar la congestió i quan arriba un creuerista hi ha d’haver una aplicació que l’informi de si la Rambla està congestionada”. En cas que sigui així, el responsable del Port aposta per “restringir l’accés a aquelles zones on se superin els límits”. Salvadó ha explicat que molts creueristes ja coneixen Barcelona: “Els podem portar a Montserrat, al Penedès, els hem d’orientar i oferir altres destinacions”.
“Cal trobar l’equilibri entre la fiscalitat ambiental i no disparar-nos un tret al peu”
Sobre l’impost adreçat a l’activitat comercial i industrial del port, Salvadó ha apostat per mantenir l’acord assolit el 2017: “És una llei que cal complir i desenvolupar”. En canvi ha rebutjat encarir aquesta taxa: “La proposta de multiplicar per 350 la taxa trenca la competitivitat del port. L’aprovat el 2017 és la via correcta, la fórmula que permet l’equilibri”. De fet, Salvadó ha assegurat que totes les companyies que operen al port han presentat al·legacions a l’avantprojecte de llei que treballa el govern de la Generalitat.
Així serà la rambla que transformarà la nova bocana del Port Vell de Barcelona | FOTOS
Salvadó també s’ha mostrat convençut que el port de Barcelona arribarà a temps de tenir a punt una primera fase de la transformació abans de la Copa Amèrica, que se celebrarà l’agost de l’any que ve. Aquest dimecres s’ha presentat el calendari d’alguns dels projectes com ara la rambla elevada a la nova bocana, un edifici mirador i la remodelació del Maremagnum, entre d’altres. Això vol dir que algunes actuacions que s’havien previst abans del 2030 estaran enllestides per a la Copa Amèrica, amb una inversió de 86,1 milions d’euros de caràcter publicoprivat.