Barcelona ha proposat limitar l’arribada de creuers al port barceloní a tres cada dia, com a màxim. Ho ha explicat l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, després de la primera reunió entre administracions i el Port de Barcelona per regular els creuers, que s’ha celebrat aquest dilluns a l’Ajuntament. La proposta que ha fet Colau s’emmiralla en la regulació per al port de Palma: “No hi ha res tancat, però com a Ajuntament hem fet els deures i hem fet propostes raonables”, ha dit l’alcaldessa.

A banda de posar un màxim al nombre de creuers, Colau també ha plantejat rebaixar a la meitat el nombre de passatgers que arriben a Barcelona en creuer, en temporada alta. Si de maig a octubre ara poden arribar fins a 400.000 creueristes mensuals, l’Ajuntament proposa limitar-los a 200.000 passatgers al mes. També s’ha proposat un límit de 10.000 passatgers al dia (per evitar el que es coneix com a dies vermells, quan arriben fins a 25.000 creueristes al port).

No és només limitar el nombre de creuers, sinó també el nombre de passatgers, que és l’impacte que més ens arriba
Ada Colau, alcaldessa de Barcelona

Les dues propostes les hauran d’estudiar la resta d’administracions i el Port de Barcelona, i Colau ha confiat que es pugui arribar a un acord de cara a la temporada alta de creuers de l’any 2023. En paral·lel al límit de creuers i creueristes, l’Ajuntament també ha proposat posar fre als creuers que s’estan poques hores a la ciutat: si ara representen entre el 40 i el 50 %, Colau ha plantejat que es limitin al 20 %.

Des del PSC (socis de govern de BComú), el regidor de Turisme, Xavier Marcé, ha dit que la seva posició és “afavorir un acord d’autoregulació, no d’imposició”. Marcé ha assegurat que aquest acord d’autoregulació és el que ja s’està treballant amb les navilieres i amb el Port.

El Port: “No ho podem compartir”

Per la seva banda, el president del Port de Barcelona, Damià Calvet, ha dit que “no podem compartir” el plantejament de Colau perquè “són dades de part”. En aquest sentit, s’ha conjurat a “treballar per disposar de les dades correctes” sobre l’impacte dels creuers (els darrers estudis fets són del 2016) i ha sentenciat que la millor regulació de l’arribada de creuers és limitar el nombre de terminals (tal com ja es va acordar l’any 2018).

El més útil per regular és limitar el nombre de terminals, que és el que estem fent al port per regular la qualitat de l’oferta turística
Damià Calvet, president del Port de Barcelona

Per part de la Generalitat ha participat en la taula de treball el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín. A la sortida de la reunió ha dit que des de la Generalitat “no fem cap valoració” de les mesures proposades per l’Ajuntament fins que el grup de treball hagi estudiat les dades reals de l’arribada de creueristes i creuers a la ciutat.

No ens volem avançar a validar les mesures perquè primer hem d’analitzar les dades conjuntament
Isidre Gavín, secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya

També ha participat en la primera taula de treball per regular els creuers el Govern espanyol, tot i que no ha comparegut en roda de premsa després de la trobada, com sí que han fet la resta de parts.