El curs vinent tots els instituts i escoles de Catalunya hauran de tenir un reglament per limitar l’ús dels mòbils. El document, que al gener hauria d’estar enllestit, s’elaborarà mitjançant un procés participatiu entre els centres, les famílies i els alumnes. És la resposta del Departament d’Educació al debat obert sobre l’edat d’accés al telèfon mòbil dels adolescents. Al ‘bàsics’, de betevé, n’hem parlat amb la direcció de dos centres.

Segons Albert Julibert, cap d’estudis de l’Institut Goya, i Sandra Entrena, directora de l’Escola Virolai, ells ja tenen normatives en marxa per posar fre als mòbils. De fet, Xavier Massó, secretari general del sindicat Professors de Secundària, diu que aquestes directrius són “generalitzades” entre la majoria d’escoles i instituts de Barcelona. “Són dispositius amb funcions molts positives però en una aula, no”, afegeix.

“Que ens avali el departament ens pot ajudar”

Julibert afirma que en les hores lectives no es permet l’ús del mòbil “en cap dependència del centre” gràcies a la pressió del consell escolar i les famílies. Reconeix que en ocasions pot haver-hi conflictes amb l’alumnat que no està d’acord amb la norma i “el fet que ens avali el departament ens pot ajudar”. La directora de l’Escola Virolai també hi està d’acord i puntualitza que cal anar més enllà d’una prohibició estricta.

Per ella, és necessari fomentar l’autoregulació dels joves per esquivar l’addicció al mòbil. “És essencial, i encara més en un moment en què estan forjant-se la personalitat”, explica Entrena. A la Virolai adapten la normativa a l’edat i a batxillerat és més laxa. Narra que, gràcies a l’educació en el bon ús de la tecnologia, “no hem de cridar gaire l’atenció a l’alumnat”. A tots els entrevistats els preocupa l’edat primerenca d’accés al telèfon: “Veiem infants que estan acabant la primària i ja tenen mòbil. És molt estrany que un alumne de 1r d’ESO no en tingui”, sentencia Julibert.