Vianants, cotxes i motos són alguns dels obstacles més habituals als carrils bici de Barcelona, tot i que els ciclistes ho tenen clar: els motoristes són els principals invasors. “Cada dos per tres envaeixen el carril”, critica un ciclista, mentre que un altre lamenta que “és molt complicat circular-hi”.

Els usuaris de la bicicleta denuncien que l’ocupació dels carrils bici pels vehicles de dues rodes és un fet freqüent, tot i que les darreres setmanes s’ha vist agreujat per l’acampada a la plaça de la Universitat. El tall de trànsit a la Gran Via ha provocat que els cotxes es desviessin per carrers alternatius, com ara el del Consell de Cent.

Aquesta via s’ha vist col·lapsada en determinats moments del dia i, davant d’aquesta situació, alguns motoristes han pres el carril bici com a drecera. De fet, un equip del ‘bàsics’ ha estat testimoni d’aquest fet: en cinc minuts, l’han ocupat fins a 20 motos. “He utilitzat el carril bici per avançar”, explica un motorista. Aquesta justificació la comparteixen molts altres, alguns dels quals argumenten que aquesta tècnica és l’única manera que tenen “per no arribar tard a la feina”, perquè “els carrers són plens” i estan “col·lapsats”.

Els ciclistes passen a l’acció amb l’ajuda de les xarxes socials

Farts d’aquesta situació, molts ciclistes han optat per penjar vídeos a les xarxes socials en els quals es pot observar com les motos ocupen el carril bici. Un d’aquests és Cristian Martínez, que va deixar creuada la bicicleta al carril bici durant cinc minuts per impedir el pas de les motos i ho va enregistrar amb una càmera. “Volia protestar per la invasió constant de les motocicletes”, argumenta.

El Cristian reconeix que no s’esperava la reacció dels motoristes: “M’han insultat, m’han empès i m’han trencat el llum davanter de la bicicleta”.

Davant d’aquesta problemàtica, el Cristian és un dels ciclistes que han decidit canviar la ruta i deixar d’utilitzar el carril per a bicicletes del carrer del Consell de Cent: “L’incivisme de certs motoristes m’ha fet fugir del carril bici”, lamenta.

El BACC reclama a la Guàrdia Urbana que faci complir la normativa

El Bicicleta Club de Catalunya (BACC) considera que per posar fi a la invasió de les motos del carril bici cal que la Guàrdia Urbana “hi sigui per fer complir la normativa”. En aquest sentit, el secretari del BACC, Adrià Arenas, denuncia que el cos policial barceloní “no hi és” i assegura que ja n’han exigit la presència a les administracions. “Caldria que la Guàrdia Urbana vetlli pels ciclistes informant i sancionant els motoristes”, subratlla Arenas.

El BACC destaca que la problemàtica rau en el fet que a Barcelona “no es considera que la bicicleta sigui un vehicle alternatiu al trànsit motoritzat” i, per això, reclama que l’Ajuntament faci una tasca de conscienciació amb l’objectiu de “visibilitzar l’ús de la bicicleta com una alternativa real”.