La pacificació de carrers a Barcelona està a l’ordre del dia i l’exemple més evident és la posada en marxa de les superilles arreu de la ciutat en els darrers anys. Però no sempre ha estat així i fins fa poques dècades els cotxes, motos i camions podien circular per la majoria de carrers i places barcelonins.

El carrer de Petritxol, el primer de pacificat

El centre de la ciutat va ser la zona en què es van començar a fer les primeres restriccions de trànsit. El carrer pioner va ser el de Petritxol, que va vetar el pas de vehicles el 1959 i va modificar el seu aspecte eliminant-ne les voreres i instal·lant un asfalt polit més amable per als vianants. L’experiència va tenir bona acollida i els anys següents el model es va estendre a altres carrers del barri Gòtic com el de la Boqueria. Van trigar més temps a prohibir la circulació de vehicles en espais com les places Reial, Nova, del Pi i de Sant Jaume, on a banda d’aparcar cotxes oficials també estacionaven els autocars de turistes que visitaven Barcelona.

L’illa de vianants del Portal de l’Àngel

Una de les pacificacions més sonades va ser la del Portal de l’Àngel. L’alcalde Enric Masó va encarregar el projecte, que es va posar en pràctica el 15 de setembre del 1973, malgrat les reticències de veïns i comerciants. En una fase inicial s’hi va restringir la circulació de vehicles durant unes hores i progressivament es va convertir en una via completament per a vianants i alguns carrers adjacents també. Amb el pas del temps, alguns comerciants van augmentar en un 30 % les vendes.

La pacificació de l’Arc de Triomf i el passeig de Lluís Companys

Una altra zona que ha canviat molt d’aspecte és la de l’Arc de Triomf i el passeig de Lluís Companys. Fins a l’any 1967 els vehicles podien circular lliurement pel mig de la via, on actualment només ho poden fer els ciutadans. Va ser aquest any quan es va construir un aparcament subterrani i es va transformar el passeig en una gran zona verda. Però la història no va acabar aquí i l’any 1991 l’Ajuntament va decidir reformar la via, retirar-ne tota la vegetació i facilitar l’accés a peu al Parc de la Ciutadella. I aquest és l’aspecte que s’ha preservat des de llavors.