El passeig de Joan de Borbó, a la Barceloneta, és zona de restaurants i són una excepció els que no disposen de personal a les terrasses per atraure clients. “Els expliquem el menú i els convidem a passar, però si no estan interessats els deixem marxar”, explica Mirja Naseer, gerent del Bon Marisc. Però no tots els locals de restauració se senten còmodes amb aquesta estratègia.

Al Mesón Barceloneta, per exemple, consideren que insistir als clients pot ser contraproduent: “Alguns turistes ens expliquen que han segut a les nostres taules precisament perquè no hi havia ningú oferint-los res”, assegura Cristina Rodríguez, que n’és cambrera.

Però al centre les ofertes no només són de restaurants. A la Rambla es mesclen amb oferiments per anar a espectacles de flamenc o museus. La Mar Jurado, que treballa captant clients pel Museu Eròtic, considera que la feina no és dura, però admet que de vegades ha d’aguantar “comentaris fora de lloc” dels turistes.

Captadors, també, de negocis il·legals

La captació de clients a peu de carrer és del tot legal i està regulada per una normativa de l’Ajuntament. Els oferiments, per exemple, s’han de fer a menys de 100 metres de l’activitat que es promociona i a més de 50 metres de parades de transport públic. Però a la Rambla la captació lícita es mescla amb proposicions il·legals.

Un equip de ‘bàsics’ hem fet la prova de recórrer de dalt a baix el passeig per comptar el nombre d’invitacions per anar a clubs cannàbics. En aquest cas, ens han ofert inscriure’ns-hi fins a cinc vegades, tot i que la promoció i la inscripció de fumadors estrangers en aquests clubs no és legal.